دولت از ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع دستی حمایت می‌‎کند

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از اقدامات مهم این وزارتخانه در دولت سیزدهم، ایجاد "تشکل‌های تخصصی صنایع دستی" با هدف حمایت‌ مادی و معنوی از هنرمندان صنایع دستی در سرتاسر کشور است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،محمدحسین عسکرپور روز چهارشنبه در نخستین نشست تخصصی هنرمندان حوزه سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی که به میزبانی تربت‌حیدریه برگزار شد افزود:هم اکنون۵۲۰ هزار هنرمند ایرانی در ۱۸ گروه - رشته صنایع دستی که زیر مجموعه ۲۹۹ رشته‌ صنایع دستی است مشغول فعالیت هنری هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه ۴۸۰ هزار نفر از این هنرمندان به صورت انفرادی فعالیت می کنند در حالی که این وزارتخانه در قالب انفرادی، به هیچ وجه قادر نیست از این هنرمندان حمایت کند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: بر این اساس و حسب وظیفه ذاتی خود بنا را بر ایجاد تشکل‌های تخصصی دیدیم و در نخستین قدم در حال ایجاد تشکل "رودوزی، چاپ و منسوجات سنتی" با جامعه طراحان کشور هستیم.

عسکر پور با بیان این که موضوع معیشت، مباحث بیمه و به خصوص بیمه تکمیلی، از جمله بدیهی‌ترین مشکلات هنرمندان انفرادی است افزود: طبق قانون بیمه تامین اجتماعی دارای محدودیت سنی (تا ۵۰ سال) است و بیمه تکمیلی نیز تنها گروه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: ابتدا به ساکن با توجه به مزیت‌های بیمه روستایی عشایری، با انعقاد تفاهمنامه‌ای، هنرمندان صنایع دستی را تحت پوشش این بیمه قرار دادیم و همچنین از شرکت‌های بیمه سلامت و بیمه مکمل درمان استعلام کردیم و در نهایت یک بسته بیمه‌ای ارایه شد تا مشکل هنرمندان برطرف شود.

دولت از ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع دستی حمایت می‌‎کندمدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: مزیت دیگر شبکه‌سازی و ایجاد تشکل‌های تخصصی آن است که هنرمندان براساس سابقه کار و تجربه خود درجه‌بندی می‌شوند تا با این شیوه، هنرمندان در رده های مختلف طبقه‌بندی شوند و در نتیجه انتقال تجربیات و دانش به شکل درست انجام گیرد.

عسکرپور از کدگذاری کالاها به عنوان مزیت دیگر ایجاد تشکل‌های تخصصی یاد کرد و افزود: با این شیوه کالاها از حیث کیفیت، محل تولید و مشخصات تولیدکننده دارای شناسنامه می شوند و لذا حضور آنها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی آسان‌تر می‌شود.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از برنامه‌های معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی برگزاری میزهای تخصصی بر اساس مزیت‌های استان‌هاست و بر این اساس خراسان رضوی در زمینه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان استان معین انتخاب شده‌ است.

رضا ابراهیم‌نیا افزود: در همین راستا نخستین نشست تخصصی با محوریت "سنگ هر کاره" یا "آمفی‌بولیت" در مشهد و نشست دوم با محوریت "سفال و سرامیک" در گناباد برگزار شد.

وی با بیان این که سومین نشست تخصصی استان با محوریت "عقیق" امروز در تربت‌حیدریه دایر شد ادامه داد: به زودی نشست تخصصی چهارم نیز با محوریت "فیروزه" در نیشابور برگزار خواهد شد.

او در ارتباط با مزایای برپایی چنین نشست‌های تخصصی گفت: ایجاد ارتباط صمیمی بین هنرمندان و تشریک مساعی بین هنرمندان و صنعتگران با دستگاه‌های متولی، شناسایی و بررسی مشکلات و ایجاد راهکار با هم‌اندیشی برای رفع آنها از جمله این اهداف است.