ازدواج فامیلی عامل نابینایی در برخی روستاهای نهبندان است

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: آمار معلولیت بینایی، کم بینایی و شب کوری در برخی روستاهای نهبندان بالا است که طبق پژوهش انجام گرفته در چاهداشی، شاه‌کوه و آتشکده علیا ازدواج های فامیلی عامل بروز آن ذکر شده است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،حسن شرفی روز دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه های هفته دولت اظهار کرد: در حال حاضر آمار پشت نوبت مستمری بهزیستی به صفر رسیده که نشان دهنده نگاه ویژه دولت سیزدهم است و سال گذشته ۶ میلیارد ریال به اعتبار ماهانه مستمری، به اعتبارات استان افزوده شد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مستمری ماهیانه به جامعه هدف پرداخت می‌شود و مددجویان این نهاد برای یک بار می‌توانند تعرفه های آب، برق و گاز رایگان استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیت ها گفت: از همین رو برنامه غربالگری بینایی و شنوایی بدو تولد انجام می شود از همین رو ۳۲ دستگاه غربالگری شنوایی در استان فعال است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۸۱۹ نفر در مراکز اقامتی پذیرش شدند، افزود: در سال گذشته برای ۱۸۴ نفر معتاد بهبود یافته ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداخت شده است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره در استان نیز بیان کرد: سال گذشته هزار و ۶۱۲ نفر یارانه مشاوره دریافت کردند.

شرفی گفت: از کودکان ساکن در روستا که دارای معلولیت جسمی شدید بوده اما از شرایط ذهنی مطلوبی برخوردار هستند، حمایت می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی هم گفت: رشد ۱۰۰ درصدی اجرای برنامه سنجش سلامت جانبازان شیمیایی را از ابتدای دولت سیزدهم داشته ایم.

ابوالفضل نوفرستی افزود: ارایه خدمات توانبخشی به جامعه هدف ۴۶۱ مورد، ارایه تجهیزات پزشکی ۲۳۱ مورد، ارایه تجهیزات پروتز ۲۲۱ مورد و کاهش مدت زمان پرداخت خسارت ایثارگران به کمتر از ۳۰ روز عملکرد دیگر دولت سیزدهم در این حوزه بوده است.

وی عنوان کرد: راه اندازی مرکز فیزیوتراپی ایثار هم از دیگر عملکرد ۲ سال گذشته بوده و یک دستگاه آمبولانس هم به مجموعه ایثار اضافه شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت:حق پرستاری تمام مادران و پدران شهید بالا ۷۰ سال در دولت سیزدهم برقرار شد که کمک بسیار خوبی به خانواده ها بود.

وی با بیان اینکه جامعه ایثارگری استان هفت اختراع تاکنون داشته افزود: ساخت پهباد، ماشین مسابقه و نوع خاص کولر که مصرف آب آن پایین است از جمله این اختراعات بوده است.