۱۳۰ پرواز در فرودگاه بیرجند کنسل شد/ کمبود ناوگان در شرکت‌های هواپیمایی استان خراسان جنوبی

در حالی شاهد حکایت دنباله‌دار کنسلی پروازها در فرودگاه شهید کاوه بیرجند هستیم که در ۱۰ ماهه امسال ۱۳۰ پرواز کنسل شده است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، مدتی است پروازهای استان خراسان جنوبی تنها روی باند لغو فرود می‌آیند و سبب نارضایتی مردم شده‌اند، هر چند حکایت کنسلی پروازها داستان امروز و دیروز نیست چرا که هر زمان که کمبود ناوگان حمل و نقل هوایی باشد پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه کاهش می‌یابد.

حمل و نقل هوایی یکی از مهم‌ترین امکانات در هر استان است این در حالی است که به دلیل موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال 1312 پس از قلعه مرغی و فرودگاه بوشهر در بیرجند ساخته شد و حال مدتی است این فرودگاه با قدمت طولانی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.

بارها شاهد قصه تلخ لغو پروازهای منتهی به این فرودگاه یکی پس از دیگری هستیم و هر روز یک پرواز به بهانه کمبود ناوگان و چک لغو می‌شوند. این در حالی است که در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بودیم و در حوزه‌های زیر ساختی از جمله ترمینال فرودگاه پیشرفت‌های خوبی شده است اما موضوعی که مشکل‌ساز شده سریال تلخ لغو پروازها است و این کنسلی‌ها برای بیماران، دانشجویان، کارمندان و بقیه شهروندان مشکل ساز شده است.


پروازهای یکی پس از دیگری از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند پر می‌کشند و این در حالی است که در سال‌های اخیر با رایزنی‌های مختلف در بیشتر روزهای هفته و در مسیر تهران- بیرجند و بالعکس و در برخی از روزها هم از مشهد به بیرجند و بالعکس پرواز انجام می‌شد.

یکی از شهروندان بیرجندی بیان کرد: هر از گاهی شاهد کنسلی پروازها در فرودگاه شهید کاوه بیرجند هستیم و مردم این خطه تقریبا با کنسلی‌ها خو گرفته‌اند.

وی گفت: چطور است به این راحتی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی یکی‌یکی پروازها را لغو می‌کنند و در دیگر مسیرهای پروازی به‌کار می‌گیرند؟

شهروند دیگری افزود: بنا به اقتضای شغلی هر ماه باید چند روز را به تهران سفر کنم و همیشه هواپیما را انتخاب کرده‌ام اما با این اوضاع و احوال که پروازها یکی یکی خط می‌خورند مشخص نیست تکلیف من و امثال من چیست؟

الهیاری یکی دیگر از شهروندان بیرجندی است که در گلایه از موضوع لغو پروازها به خبرنگار ما گفت: وقتی پروازها یکی پس از دیگری لغو می‌شود، چگونه انتظار حضور سرمایه‌گذار را می‌توان داشت؟‌

یکی از کارکنان فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند نیز گفت: تماس‌های زیادی داریم که افراد بیماری که سن بالایی دارند و نمی‌توانند با اتوبوس و به صورت زمینی سفر کنند، خواستار پرواز‌های بیشتر هستند اما این موضوع مورد توجه کسی قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: کارمندان دستگاه‌های اجرایی و افرادی که برای شغل خود با مشهد و تهران در ارتباط هستند نیز نیازمند پرواز‌های بیشتری هستند، اما انگار قرار است پرواز‌ها حذف و لغو شوند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به کنسلی پروازهای اخیر اظهار داشت: در روزهای 26 و 27 بهمن ماه خط پروازی تهران به بیرجند و بالعکس کنسل شد.

طهماسبی با بیان اینکه پروازهای 10 و 11 اسفندماه 1400 خط پروازی تهران به بیرجند و بالعکس نیز کنسل شده است گفت: از ابتدای سال در 10 ماهه اخیر 130 پرواز در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند لغو شده است.

وی با بیان اینکه ماهانه شش هزار و 500 نفر در مسیر تهران بیرجند و مشهد بیرجند از خطوط هوایی استفاده می‌کنند گفت: در 10 ماهه امسال یک هزار و 300 پرواز در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه انجام شد.

طهماسبی افزود: کمبود ناوگان به دلیل چک‌های سبک و سنگین هر ساله در زمستان و آمادگی برای پروازهای تابستانه است که از 8 فروردین ماه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام شرکت‌ها کمبود ناوگان دارد و شرکتی ناوگان رزرو ندارد گفت: تمام این شرکت‌ها 100 درصد ناوگان آنها در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروازهای ما از یک شرکت هواپیمایی جدید است و هر سه هواپیما در خطوط استفاده می‌شود و هواپیمایی برای رزرو ندارد.

حال آن چه مطرح است اینکه در حالی در جلسات مختلف مسئولان استانی از پیشرفت و توسعه استان سخن می‌گویند که لغو شدن پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی بیرجند می‌تواند به راحتی جلوی توسعه استان را بگیرد و این موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در جهت رفع مشکل تلاش شود.