گلایه مردم شهر قاین /میراث فرهنگی قول حل مشکلات را داد

در چند سال گذشته میراث فرهنگی با توجه به مشخص شدن قدمت برخی از اراضی اطراف مسجد جامع شهر قاین بخشی از این اراضی که اکثر آنها کاربری کشاورزی داشته را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده و این موضوع گلایه برخی از مالکان این اراضی را در پی داشته است.

یه مردم شهر قاین /میراث فرهنگی قول حل مشکلات را داد

به گزارش خبر گزاری بازتاب خراسان مدتی پیش با بررسی‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی آثاری از شهر قدیمی قاینات به متراژ حدود ۶۰ هکتار در این شهرستان ثبت شد.

با ثبت این املاک زمینه ساخت‌وساز مالکان در این بخش از شهر قاینات گرفته شد و اعتراض آنها را در پی داشته است. 

درخواست تغییر کاربری برای ساخت‌وساز

یکی از مالکان که صاحب زمین در این محدوده است، در گفت‌و‌گو یی، اظهار کرد: من در این محدوده دارای زمین هستم که حق ساختن آن را ندارم و در این راستا تاکنون مکاتبات زیادی داشته‌ام که به سرانجام مفیدی نرسیده است.

وی با اشاره به گذشته این محدوده از شهر قاین یادآور شد: در سال ۱۳۸۶ در حین بازگشایی خیابان یک اثر تاریخی در این قسمت دیده شد و میراث فرهنگی این محدوده را به نام خود ثبت کرد.

این مالک با بیان اینکه بیشتر کاربری زمین‌های این محدوده کشاورزی است، تصریح کرد: مالکان نیاز به تغییر کاربری زمین‌ها برای ساخت‌وساز در آن را دارند.

وی از میراث فرهنگی درخواست کرد هر چه زودتر کاربری این زمین‌ها را تعیین تکلیف کند.

جلساتی که بی‌نتیجه بوده است

یکی دیگر از مالکان ، اظهارداشت: وجود شهر قدیم قاین در این منطقه حدس و گمان بوده و ما حق و ساخت زمین‌های خود را نداریم.

وی با بیان اینکه بیشتر زمین‌ها کاربری کشاورزی دارند، یادآور شد: ما نیاز به منزل داریم و نمی‌توانیم در این زمین‌ها کشاورزی کنیم.

این مالک با بیان اینکه تاکنون جلسات زیادی برای تعیین تکلیف این زمین‌ها در قاینات انجام گرفته است، متذکر شد: این جلسات تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

این مالک با بیان اینکه در این اراضی، محدوده یک‌هزار متری به عنوان مسجد جامع قدیم قاین در نظر گرفته شده است، گفت: مالکان اراضی در این زمینه راضی هستند و با این موضوع مشکلی ندارند.  

 وی با اشاره به وضعیت اقتصادی موجود در کشور افزود: در این شرایط اقتصادی خرید زمین مسکونی برای ما بسیار مشکل بوده و توانایی خرید آن را نداریم.

این مالک با بیان اینکه مسئولان باید هر چه زودتر مشکل این زمین‌ها را مرتفع کنند، اضافه کرد: مدت زیادی است که مالکان منتظر تعیین کاربری این اراضی هستند ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

چاره‌جویی برای مشکل اراضی قدیمی شهر قاین تا قبل از سال جدید

 «حسن رمضانی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ، اظهارداشت: تاکنون تغییری در این اراضی صورت نگرفته و در این راستا مکاتباتی با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام شده تا قبل از سال جدید برای مشکل این اراضی چاره‌جویی شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اراضی کاربری کشاورزی دارند، تصریح کرد: این اراضی نیاز به تغییر کاربری دارد.

برنامه‌ریزی برای خرید قطعاتی که دارای کاربری هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۲ قطعه از اراضی این محدوده کاربری مسکونی، خدماتی و ... دارد، یادآور شد: ما برای حل مشکل این قطعات برنامه‌ریزی می‌کنیم و سایر اراضی حق ساخت‌و‌ساز ندارند.

رمضانی با بیان اینکه ما برای خرید این قطعاتی که دارای کاربری بوده، برنامه‌ریزی می‌کنیم، متذکر شد: اراضی که دارای کاربری کشاورزی هستند تنها حق کشاورزی در آن امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اراضی که دارای کاربری هستند، گفت: پیگیری می‌کنیم با یک سری از محدودیت‌ها ساخت‌و‌ساز در این محدوده انجام گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای فروش این اراضی نیاز به تأیید کارشناس دادگستری وجود دارد، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این بوده که مشکل این اراضی در سال جاری مرتفع شود.


کد خبر : 19

منبع : فارس

کد خبرنگار : 100