۹ هزار و ۸۰۰ پرونده برای نوبت تسهیلات فرزندآوری در خراسان جنوبی

 دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۱۴ هزار و ۷۱۴ پرونده با مبلغ هفت هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری در استان پرداخت شده که جهش خوبی نسبت به سال گذشته داشته اما هنوز ۹ هزار و ۸۰۰ پرونده در صف انتظار است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،محمدعلی زرنگ روز سه‌شنبه در سیزدهمین جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: سال گذشته حداکثر رقم پرداختی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در استان ماهانه ۱۲۰ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های انجام گرفته امسال به ۵۲۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: با اصلاح نرخ باروری در استان تمامی شهرستان‌ها مشمول دریافت تسهیلات فرزندآوری شده‌اند لذا صف انتظار بالا رفته اما تلاش می‌کنیم این موضوع مدیریت شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر صفر شدن صف‌های انتظار تسهیلات فرزندآوری تا پایان شهریور ادامه داد: امسال بانک سپه با ۱۷ و ۶ دهم رتبه اول پرداخت تسهیلات فرزندآوری را داشته و ۲ هزار و ۵۸۵ پرونده از سوی این بانک منجر به پرداخت تسهیلات شده است.

وی گفت: بانک ملی با ۲ هزار و ۳۹۹ پرونده و ۱۶ درصد کل پرداختی رتبه دوم پرداخت تسهیلات فرزندآوری را دارد و بانک ملت با ۲ هزار و ۲۶۰ فقره پرداختی در رتبه سوم است.

زرنگ اضافه کرد: از ابتدای امسال ۲۰ هزار و ۸۰۹ فقره وام ازدواج در استان پرداخت شده و در این حوزه نیز بانک ملی بیشترین تعداد پرداختی را داشته است که ۲ هزار و ۷۱۰ فقره پرونده از ابتدای امسال موفق به دریافت وام از این بانک شدند.

وی گفت: پنج هزار و ۴۰۰ پرونده هم در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج از بانک‌های استان هستند که از ۲۹ بانک و موسسه مالی در خراسان جنوبی ۱۴ مورد هیچ آماری در این خصوص ارایه نمی‌دهند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۶ بانک صادرات، تجارت، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون و پست بانک متولی پرداخت تسهیلات مسکن سه فرزند به بالا هستند.

وی گفت: در حوزه تسهیلات مسکن سه فرزند به بالا فقط ۹ فقره وام ۲ میلیارد ریالی از سوی بانک تجارت پرداخت شده و در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن هم بانک ملی بالاترین آمار را داشته است.

زرنگ بیان کرد: پرداخت وام ۲ میلیارد ریالی تسهیلات مسکن نیازمند تعیین یک سامانه است تا بتوان نظارت بهتری بر عملکرد بانک‌ها داشت.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان مشمول قانون جوانی جمعیت در زمینه دریافت زمین هستند.

حسن علیزاده افزود: ۹ هزار و ۴۷۵ نفر در ارتباط با جوانی جمعیت ثبت نام کرده‌ اما ۳۹ درصد معادل سه هزار و ۶۵۳ نفر تشکیل پرونده داده‌اند این در حالی است که برای همه متقاضیان پیامک ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون هزار و ۳۵۰ نفر در بیرجند تشکیل پرونده داده‌اند گفت: تعهد ساخت و بند جیم قرمز از شرایط مشمولان طرح جوانی جمعیت حذف شده و فرصت بسیار خوبی است که افراد زودتر تشکیل پرونده دهند.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون برای ۲ هزار واحد مسکونی در استان تامین زمین شده و هزار و ۳۲ واحد نیز زمین دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اراضی واگذار شده مربوط به متقاضیان شهرستان بیرجند است ادامه داد: در حال حاضر افرادی که در بیرجند ثبت نام کرده‌اند به علت کمبود زمین می‌توانند از اراضی موجود در شهرستان خوسف یا روستاهای اطراف استفاده کنند.