اختصاص یک روز از همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به حکیم نظامی

بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی دانشگاه بیرجند، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.
اختصاص یک روز از همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به حکیم نظامی
به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ،  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، دومین نشست برنامه‌ریزی «کنگره بزرگداشت حکیم نظامی» در بیرجند برگزار شد.

محمود رمضانی در این نشست با بیان اینکه بزرگداشت حکیم نظامی پارسی زاد اسفند ماه آغاز می‌شود و تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت گفت: با توجه به همزمانی این بزرگداشت با برگزاری رویداد بزرگ فرهنگی و علمی کشور در شهر بیرجند، یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی همراه با سخنرانانی از کشورهای ترکیه، هلند و آذربایجان به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع بزرگداشت حکیم نظامی، برنامه‌هایی همچون نامگذاری خیابان‌ها و اماکن، تبلیغات محیطی و شهری با موضوع حکیم، تهیه کلیپ از اساتید استان درباره حکیم نظامی و انتشار در فضای مجازی، برگزاری مراسم شب شعر با موضوع حکیم نظامی در بیرجند و تمامی شهرستان‌های استان، برپایی نمایشگاه آثار، کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌های مرتبط با حکیم از جمله این برنامه‌هاست.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده به برگزاری هم‌نویسی خوشنویسان از اشعار حکیم نظامی، استفاده از اشعار حکیم با مضامین اسلامی و تربیتی در سربرگ مکاتبات اداری و بارگذاری اشعار حکیم در سایت اداره کل اشاره کرد.

وی تقدیر از سه نفر اساتید فعال در حوزه نظامی‌پژوهی را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: برپایی کارگاه آموزشی برای دبیران ادبیات مدارس، کارگاه طراحی پوستر برای دانش‌آموزان رشته طراحی گرافیک شهرستان‌های بیرجند، قاینات و زیرکوه همچنین برگزاری مسابقه داستان‌نویسی در تمامی مقاطع تحصیلی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بزرگداشت حکیم نظامی در استان خراسان جنوبی است.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی دانشگاه بیرجند ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال به شکل مجازی برگزار خواهد شد.

۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی شاعر قرن ششم هجری ثبت شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است اسفند امسال برای تاکید بیشتر بر ایرانی و پارسی‌سرا بودن این شاعر بزرگ به جای اختصاص یک روز، یک هفته در قالب بزرگداشتی به معرفی این شاعر بزرگ بپردازد.

همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی علاوه بر تهران، در برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی نیز برنامه‌های متنوعی در راستای پاسداشت و معرفی ابعاد شخصیتی، ادبی و شعر این شاعر پارسی‌گوی ایرانی برگزار می‌شود.

همچنین نشست هم‌اندیشی درباره برگزاری بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این نشست گفت: طی همفکری با انجمن مفاخر استان قرار شد برای ۲ نفر از مفاخر استان دکتر "محمدمهدی ناصح" و دکتر "محمد بهنام‌فر" بزرگداشت برگزار شود و هدف از برگزاری این جلسه همفکری درخصوص برگزاری هرچه بهتر و موثرتر این بزرگداشت است.

رمضانی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از دیرباز مهد علما و بزرگان بوده و مفتخر به داشتن پدران علم هستیم ادامه داد: بسیاری از بزرگداشت‌ها برای کسانی برگزار شده که در قید حیات نیستند اما کسانی هم داریم که در بین ما حضور دارند و کمتر به آنها پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: لازم است برنامه‌های فرهنگی مانند بزرگداشت مفاخر و چهره‌های برتر استان با هدف الگوسازی برای جوانان، نوجوانان و نسل آینده اجرا شود.

برگزاری بزرگداشت همزمان با هفته معلم و به صورت نیمه‌حضوری، سخنرانی ۲ تن از مفاخر استان درخصوص دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام‌فر، تهیه کلیپ از این افراد و پخش در صدا و سیما و فضای مجازی، بهره‌گیری از اساتید گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، بهره‌گیری از اساتید شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برای معرفی این ۲ چهره برجسته استان و تهیه اتوبیوگرافی از آنان و توزیع همزمان با بزرگداشت از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.