در ۲ سال گذشته ۱۲ مجوز بهره‌برداری از عناب صادر شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: طبق آمار موجود ۲۲ مجوز بهره‌برداری در صنعت محصول عناب وجود دارد که ۱۲ مورد آن در ۲ سال گذشته صادر شده است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،جواد اشرفی روز یکشنبه در سومین آیین شکرگزاری برداشت عناب در شهرستان خوسف افزود: ارتزاق بیش از ۹ هزار خانوار خراسان جنوبی از محل فروش محصولات عناب است و جا دارد این تعداد خانوار دغدغه‌ای برای بازاریابی، فروش و فرآوری محصول نداشته باشند.

وی گفت: وظیفه شناسی کشاورزان و بهره برداران محصول عناب، مسئولیت و رسالت سازمان جهاد کشاورزی را چندین برابر می‌کند و ای کاش سومین آیین برداشت عناب، صدمین آیین بود تا کشاورز تنها دغدغه برداشت محصول را داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه شهرستان‌های سربیشه، درمیان، زیرکوه و بیرجند هم عناب تولید می‌کنند اما شناسنامه عناب برای خوسف است و این شهرستان قطب تولید عناب کشور معرفی می‌شود.

وی افزود: تلاش کردیم بورسی شدن عناب تا هفته دولت محقق شود اما ضوابط به ما این اجازه را نداد لذا طی ۲۰ روز یا یک ماه آینده انبار بورس در شهرستان خوسف رقم خواهد خورد تا قیمت گذاری عناب در فضای بورس انجام شود.

اشرفی گفت: در خراسان جنوبی بورس زعفران را داریم و بورس عناب هم به عنوان دومین بورس محصولات کشاورزی در استان رقم خواهد خورد.

وی افزود: قائل به گسترش رقم عناب‌های غیر بومی در استان نیستیم چراکه عناب خراسان جنوبی، محصول طبیعی بوده و حفظ اصالت عناب بومی مهم است، عناب با کیفیت و اثر دارویی ویژه، قابل مقایسه با عناب‌های غیر بومی نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تولیدات کشاورزان از محصول عناب مانند شیره، ترشی یا مربای عناب گفت: تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علمی و کاربردی منعقد می‌شود که دانشجوی خاص رشته عناب را در این دانشگاه پذیرش داشته باشیم تا مسائل بنیادی و دانشی این محصول دنبال شود.

وی با بیان اینکه برداشت محصول عناب منطقه باید در رسانه ملی تبلیغ شود افزود: تا زمانی که دولت مردمی سیزدهم پای کار است کم کاری نخواهیم کرد تا اقتصاد مردم و کشاورزی به نقطه‌ای برسد تا کشاورز فقط دغدغه برداشت محصول را داشته باشد و بابت فروش، فرآوری و بازاریابی آن نگرانی نداشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی هم در این آیین که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای معصوم آباد خوسف برگزار شد از خرید توافقی عناب در استان خبر داد و گفت: هر کیلوگرم عناب با توجه به کیفیت محصول، از ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شود .

به گزارش بازتاب خراسان، پنج هزار و ۵۷۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب قرار دارد و خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است.

عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات شاخص و راهبردی خراسان جنوبی محسوب می‌شود .