حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ از اولویت‌های محیط زیست خراسان‌شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به عنوان زیستگاه مولد یوزپلنگ محسوب می شود که حفاظت از این زیستگاه در اولویت قرار دارد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،رضا شکاریان روز یکشنبه در همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در سالن شهید آوینی جاجرم اظهار کرد: پناهگاه میاندشت در شهرستان جاجرم ۸۵ هزار هکتار وسعت دارد و از قدیمی ترین مناطق چهارگانه زیست محیطی کشور به شمار می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تاکید بر اینکه اهتمام دولت و مسوولان بر صیانت از یوزپلنگ ایرانی در میاندشت است گفت: حضور دامداران و سگ های گله تهدیدی برای این حیوان زیبا به شمار می رود و دامداران با چرای بی رویه در عرصه های این دشت، سبب تخریب و از بین رفتن مراتع شده اند.

وی افزود: سگ های گله هم سبب ناامن شدن زیستگاه این حیوان وحشی شده اند و در سال های گذشته با خرید حقوق عرفی دامداران، شمار زیادی از دام ها از منطقه خارج شده اما این مشکل همچنان گریبانگیر است.

شکاریان خاطرنشان کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی ها و کاهش میزان تولید علوفه در مراتع، سبب شده تا دامداران به علوفه مراتع وابسته تر شوند از این رو خروج دام ها مشکل تر شده است.

وی عنوان کرد: کاهش بارندگی با افزایش قیمت نهاده‌های دامی همراه شده است از این رو همکاری دامداران برای واگذاری پروانه های چرا در میاندشت کم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بیان کرد: ۱۵ هزار هکتار از منطقه حاشیه میاندشت از دام خالی شده و به پارک ملی ارتقا یافته است و در مجموع طی سال های اخیر ۳۰ هزار هکتار از این منطقه برای این وحوش امن شده است.

وی یادآور شد: شمار زیادی از دامداران در این سال ها با خرید پروانه های چرا از منطقه خارج شده اند و خروج دام و گله علاوه بر اینکه فشار بر مراتع را کاهش داده، شرایط را برای زیست آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ بهتر کرده است.

شکاریان اظهارکرد: ۱۶۰ هکتار از عرصه میاندشت نهالکاری شده و با کاشت نهال آتریپلکس، علاوه بر بهبود شرایط تعلیف آهوان با پدیده گرد و غبار و بیابان زایی مقابله شده است.

وی تصادف را از دیگر مخاطرات و تهدیدها برای یوزپلنگ‌های جاجرم در کریدور میاندشت تا خارتوران استان سمنان عنوان کرد و گفت: در این زمینه باید با تقویت تابلوهای هشدار امنیت این گونه ارتقا یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: ایمنی تردد یوزها با نصب تابلوهای هشدار در محور سنخواست - جاجرم این شهرستان که از مصوبات شورای ترافیک استان بوده، افزایش یافته است.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است