هوای نهبندان در وضعیت خطرناک قرار گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان نهبندان براساس شاخص لحظه‌ای ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار گرفت.


اسدالله حاتمی افزود: براساس داده‌های ایستگاه‌های پایش کیفی هوا منتهی به ساعت ۹ صبح امروز کیفیت هوا در شهرستان سرایان با شاخص ۱۲۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس، شهرستان‌های بیرجند و زیرکوه به ترتیب با شاخص ۷۹ و ۵۳ در وضعیت قابل قبول است.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی باید کودکان و سالمندان همچنین بیماران قلبی و ریوی از حضور در فضای باز و تردد غیر ضروری خودداری کنند.

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در شهرستان نهبندان با عدد ۲۷۶ در ساعت ۱۱ روز گذشته وضعیت بسیار ناسالم را نشان داد.

پنج ایستگاه پایش کیفی هوا در استان خراسان جنوبی وجود دارد که ۲ ایستگاه در بیرجند و مابقی در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و زیرکوه مستقر است.

در پی تقویت بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک از تیر امسال در خراسان جنوبی تشدید شده و کاهش کیفیت هوا در اغلب شهرهای استان را به دنبال داشته است به طوری که برخی روزها کیفیت هوای مرکز استان نیز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

براساس مصوبه کارگروه مدیریت شرایط اضطرار گرد و غبار استان، ادارات شهرستان نهبندان روز گذشته با سه ساعت تاخیر شروع به کار کردند.

به گزارش بازتاب خراسان ،بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی تا اواسط هفته جاری با تقویت اختلاف فشاری در شرق کشور وزش باد شدید سبب خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی می‌شود.