خسارت سیل به ۱۴۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان شیروان

سیل به ۱۴۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان شیروان خسارت زد


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، رییس سازمان کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش باران و جاری شدن سیل عصر روز گذشته( ۱۴مردادماه) جاری به بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شیروان خسارت زد.

محمد محمد زاده روز یکشنبه اظهار کرد: از مجموع این میزان خسارت ۱۰۰ هکتار مربوط به اراضی زراعی و ۴۰ هکتار نیز مربوط باغ های این شهرستان است.

وی افزود: همچنین جاری شدن سیل در شب گذشته منجر به خسارت به سه دستگاه تراکتور و ۲ رشته قنات در این شهرستان شده است.

رییس سازمان کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سیل شب گذشته به زیر ساخت های بخش کشاورزی از جمله سامانه های آبیاری نوین، کانال انتقال آب و سایر موارد نیز خسارت وارد کرده است که اینک در حال بررسی میزان خسارت ها هستیم.

وی گفت: کارشناسان برای برآورد میزان خسارت در منطقه حضور دارند و درصد میزان خسارت به اراضی زراعی و باغی در دست اقدام است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: برای جبران خسارت ها تلاش می کنیم تا تسهیلاتی از بخش های مختلف در اختیار کشاورزان قرار دهیم که از بهره برداران می خواهیم از هم اینک به بازسازی و لایروبی ۲ رشته قنات روستاهای شیروان اقدام کنند.

بارش رگباری باران عصر روز گذشته سبب جاری شدن سیل در تعدای از روستاهای خراسان شمالی شد و ۲ زن در روستای "مشهد طرقی" گرفتار در سییل فوت شدند و این سیل در روستاهای شهرستان شیروان و راز و جرگلان خسارت وارد کرده است.

۳۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و به طور میانگین هر کشاورز استان ۳.۵ هکتار زمین دارد که این وضعیت کشاورزی را برای ۸۲ هزار نفر بهره بردار این بخش به امری میعشتی تبدیل کرده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند که ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.