قنات بلده فردوس، جاذبه ای بی بدیل در دل کویر

قنات بلده فردوس که در منطقه گردشگری باغستان قرار دارد همواره به عنوان یک جاذبه جهانی خاص و بی نظیر مورد بازدید و‌ توجه مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،آب بلده متشکل از ۱۵ رشته قنات و چهار دهانه چشمه است که از اعصار گذشته در دل کوه‌های شرقی فردوس حفر شده و حداکثر دبی آب این قنات ۳۰۰ لیتر بر ثانیه می‌باشد و این قنات حدود ۳۵ کیلومتر را طی کرده و حدود دو هزار و ۳۸۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را سیراب می‌کند.
استفاده از قنات برای آب‌رسانی در ایران به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد، به واسطه کم بودن میزان بارندگی در ایران، ساخت قنات به کشاورزان این امکان را داد تا در زمانی که آب‌های سطحی در دسترس نیستند، آب چشمه‌های زیرزمینی را از طریق کانال‌های زیرزمینی از کوهپایه‌ها به سطح بیاورند و برای استفاده روزمره و کشاورزی استفاده کنند.
قنات بلده، یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران در استان خراسان جنوبی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.
این قنات امروزه نیز فعال است و علاوه بر تامین بخش مهمی از آب موردنیاز زمین‌های کشاورزی، از جاهای دیدنی شهر فردوس نیز محسوب می‌شود؛ فردوس شهری تاریخی است که قدمت آن بر اساس برخی اسناد به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.
قنات بلده از جمله قنات‌های ایرانی باقی‌مانده از دوره ساسانی است که در ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۹۵ (۱۴ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین جلسه میراث جهانی یونسکو به‌همراه ۱۰ قنات ایرانی دیگر به ثبت جهانی رسید.
این ۱۱ قنات با قدمتی از ۲۰۰ تا بیش از ۳,۰۰۰ سال و برخورداری از معیارهای جهانی یونسکو، به‌عنوان بیستمین اثر ثبت شده از ایران شناخته می‌شوند. قنات بلده به‌واسطه تکنولوژی پیچیده، نمایشگر مرحله مهمی از تاریخ بشر و گواهی بر یک سنت فرهنگی محسوب می‌شود که به حدود ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.