مراسم عزاداری دهه اول محرم در روستای گارجگان ، شهرستان خوسف

مراسم عزاداری دهه اول محرم در روستای گارجگان به صورت سنتی با محوریت علم گردانی و آداب خاص برگزار می گردد.


گزارشی از حمید رضا تاکی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان، غلامحسین مرادی از اهالی روستای گارچگان طی گفتگویی با بازتاب خراسان در مورد مراسم دهه اول محرم این روستا گفت : از شب اول محرم تا شب هشتم، مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی برگزار می شود ،و از شب هشتم تا شب یازدهم علاوه بر مراسم ذکر شده دسته های سینه زنی و زنجیرزنی تشکیل و باحرکت درکوچه های روستا و نهایت درحسینه مراسم عزاداری برگزار می گردد.

مسئول شورای روستای گارچگان افزود :صبح روز هشتم محرم پس از برگزاری زیارت عاشورا باچاووشی خوانی برنامه سنتی علم گردانی شروع می گردد. درمراسم علمگردانی اهالی روستا به صورت گروهی به دنبال علمداران راه افتاده و ابتدابه محل امامزاده و آرامستان که درفاصله یک کیلومتری روستا هست می روند و پس از زیارت امام زاده وقرائت فاتحه بر مزار اموات وتوزیع نذورات، پیاده به روستا برمی گردند ، گفتنی است در در طول مسیر رفت و برگشت اشعار ومرثیه های محزونی توسط مداح قرائت وسپس توسط عزادارن بصورت سینه زنی جمع خوانی می شود.

مرادی اشاره به علم گردانی در این روستا داشت و اظهار داشت : با ورود به روستا ازاولین منزل مراسم علمگردانی (خانه گردی)شروع شده و در روزهای هشتم و نهم ادامه دارد .حسب سنت رایج علم به درب تک تک منازل روستا رفته و ذاکر و مداح نیز دعاها و اذکار خاص درمدح وستایش پیامبر اسلام ( ص) وائمه اطهار (ع) خصوصا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قرائت ونهایت با فاتحه براموات صاحب منزل و دعای خیر برای صاحب منزل و بستگان ایشان مراسم برگزار ونذوراتی بین عزاداران توزیع می شود.معمولا مراسم علمگردانی تا اذان ظهرادامه وپس ازاقامه نمازجماعت ادامه مراسم درمحل حسینه برگزار می گردد.

وی افزود :در روزعاشورا پس ازبرگزاری زیارت عاشورا و چاووشی خوانی، علمدار به مقصد امامزاده وآرامستان حرکت می کند در پی آن دسته های زنجیر زنی وسینه زنی متشکل از اهالی روستا راه افتاده (مشابه مراسم روز هشتم) ومراسم روضه و مداحی در محل امامزاده برگزار می گردد. مراسم به نحوی برنامه ریزی می شود که عزاداران با اذان ظهر وارد روستا شده ونماز ظهر عاشورا راباجماعت در محل حسینیه برگزار می نمایند. ادامه مراسم ابتدا با مداحی و روضه خوانی درداخل حسینیه و سپس در فضای باز خارج حسینیه برگزار می‌شود.

مرادی بیان داشت و افزود : در فضای باز، مراسم نوحه خوانی، چاوشی خوانی و سینه زنی که توسط دو دسته سینه زن که به صورت زنجیره ای درمقابل همدیگر می ایستند و با ریتم خاصی دور علم می چرخند و ذکر حسن،حسین، غریب،شهید، مظلوم,حسین، حیدر، علی را تکرار می کنند، با شور خاصی ادامه می یابد و در نهایت با واژگون نمودن تیغ علم ختم می شود.

وی در پایان گفت :مراسم شام غریبان باحرکت دسته های زنجیر زنی و سینه زنی درکوچه های اصلی روستا اجرا و نهایتا درداخل حسینیه با روشن کردن شمع و نوحه و روضه خوانی تاپاسی ازشب برگزار می گردد.


‏‏