برداشت انگور توسط  1215 باغدار در شهرستان خوسف + فیلم

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف :ارقام انگور که در منطقه کشت می شود ارقام عسکری ،یاقوتی زابل ،سفید بی‌دانه و شاهرودی است .


گزارشی از :حمید رضا تاکی



روستای تقاب با کاشت بیش از یک قرن انگور ، اکنون آوازه جهانی

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،سید علی علمدار طی گفتگویی با خبرنگار بازتاب خراسان اظهار داشت :انگور در روستای تقاب حدوداً یک قرن توسط پدربزرگ ما کاشت می‌شده است و این محصول در کل منطقه با توجه به اینکه در مناطق کویری قرار دارد ، بهترین انگور و از نظر کیفیت محصول در این روستا از قدیم داشتیم، و بدلیل سازگاری آب‌وهوا برای کشت انگور و ازنظر لطافت ، طمع و شیرینی بهترین انگور در روستای تقاب می شود برداشت کرد.

زمان کاشت و برداشت انگور

وی در بحث کاشت و برداشت انگور بیان داشت و افزود :معمولاً  یک ماه به عید نوروز است زمین برای کاشت شخم میزنند و برای سال اول دوم محصول مقدار کمی می شود برداشت کرد و از سال  سوم و چهارم محصول خوبی دارد، و چهار ماه بعد از عید نوروز زمان برداشت انگور در تقاب می باشد .

وی افزود :محصول امسال بد نیست ولی به‌خاطر اینکه بارندگی امسال زیاد نبود مقداری آفت‌ها بیشتر شده است ،در این روستا مدت ده روز است که مشغول انگورچینی هستیم و در اینجا حدوداً چند مدل انگور از جمله :عسکری  مشکی ،امیری و پیکامی وجود دارد که اول عسکری ، مشکی و بعد انگور امیری برداشت می شود .

یکی از مشکلات عمده ما برای محصولات کشاورزی در بحث فروش است 

سید محمد علمدار یکی از باغداران روستای تقاب در این گفتگو بیان داشت :با توجه به اینکه انگور میوه بهشتی است ، روستای تقاب به دلیل خاک مرغوب ، و همچنین آب و هوای خوب است که انگوری سالم و خوش طمع دارد .

وی افزود :از حدود 50 سال پیش  که من از نوجوانی یادم هست که در این روستا باغات انگور زیادی بوده و در بیرجند در شهر ها و روستای دیگر انگور تقاب نمونه بوده .

وی از مسئولین استانی بخصوص جهاد کشاورزی گلایه ای داشت و گفت :خودم به عنوان باغدار در روستای تقاب به مدت یک‌ سال زحمت میکشم محصول انگور به ثمر میرسانم ولی سود  فقط دلال می برد ، دلالان از ما با قیمت مناسب نمیخرند یعنی از من باغدار و تولید کننده با این مخارج و زحمت فراوان 10 الی 15 هزار تومان می خرد ولی در بازار 25 الی 30 هزار تومان به فروش میرساند یعنی من که یک سال زحمت میکشم و آن دلان به مدت یک الی دو ساعت سود می برد .

وی افزود :من به‌عنوان یک باغدار در بحث فروش ، از جهاد کشاورزی چه شهرستان خوسف یا استان از کشاوران و باغداران حمایت کنند و برنامه ریزی کنند که همه ،محصولات کشاورزی خود بخصوص انگور بصورت مستقیم بفروش برسانند که دست دلال قطع شود نه تنها به سود ما بلکه بسود مشتری و همشیریان می باشد .

تولید شیره انگور

یک کدبانوی از روستای تقاب که در حال چیدن انگور بود در این گفتگو در مورد شیره انگور گفت : بعد از چیده شدن انگور ، شروع به شستن انگور می شود و آب آن گرفته می شود  و بعد آب رو خاک می‌زنند و خالص نرم و صاف می‌کنند و آن جوش می آورند و در نهایت شیره انگور درست می‌شود ،

شیره انگور خواص زیادی دارد از جمله : برای کم خونی ، ناراحتی قلبی و انرژی‌زا است و برای بچه‌ها خیلی‌خوب است بخصوص در فصل زمستان چون شیره انگور گرم است  و همچنین از انگور می شود به شکمش هم درست می‌شود و کشمش هم خیلی خواص زیادی دارد .

و یکی دیگر از بانوان این روستا میگوید :این انگور میوه بهشتی است و خیلی خاصیت‌های بسیار خوبی دارد از جمله برای کاهش قند خون  و علاوه بر شیره انگور، موقعی که خوشه انگور بصورت غوره و آب این میوه ترش هست آبغوره تولید می‌کنیم.


پیش‌بینی دو هزار و نهصد تن برداشت انگور در سطح شهرستان خوسف

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف طی گفتگویی اظهار داشت :حدود 370 هکتار سطح زیر کشت انگور در شهرستان خوسف است ، ارقامی که در منطقه کشت می شود ارقام عسکری ،یاقوتی زابل ،سفید بی‌دانه و شاهرودی است .

خبیری افزود :از 1215 نفر بهره‌بردار در این بخش فعالیت می‌کنند پیش‌بینی می شود که از این سد حدود دو هزار و نهصد تن برداشت داشته باشیم که از این میزان حدود 58 میلیارد تومان عاید بهره‌برداران و تولیدکنندگان ما در این بخش می‌شود .

وی افزود :عملیاتی رو که خوب در سال گذشته انجام دادیم بحث اجرای هرس و تغذیه در باغات انگور بود در سطح 150 هکتار کار انجام‌شده بحث داربستی کردن باغات انگور بود که به‌صورت پایلوت در دو منطقه از شهرستان انجام‌شده است .

---