پایان یک فصل از مطالعات مردم شناسی در شهرستان طبس

مردم شناسی دانش شناخت فرهنگ است و به این دلیل نگاه مردم شناختی را می توان پیش از شکل گیری نهادهای علمی و دانشگاهی نیز مشاهده کرد .


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از پایان مطالعات مردم شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند در شهرستان طبس خبر داد و گفت: طبس یک شهرستان وسیع با آبادی های زیاد که در گستره وسیعی به مساحت بیش از ۵7 هزار کیلومتر مربع پرو بال گشوده است.

محمد عرب افزود :آب و هوای آن گرم و خشک است و اکثر آبادی‌های آن در دشت واقع شده است ولی گاهی در همین گستره آب و هوایی گرم و خشک به روستاهایی بر می خوریم که آب و هوایی سردسیری دارد و کلاً با آب و هوای کلی شهرستان متفاوت است.رشته کوه شتری که در شرق شهرستان واقع شده است منبع آبی بسیار خوب و مهمترین نعمتی است که خداوند به مردم طبس داده است،این رشته کوه علاوه بر منابع آب ، روستاهای ییلاقی و آبادی های زیادی را که در خود جای داده است. این روستا ها علاوه بر تامین بخشی از نیازهای کشاورزی و دامی شهرستان، یکی از مهمترین نقاط گردشگری طبس  نیز به حساب می‌آیند.
به گفته وی : مطالعات مردم شناسی شامل : محیط طبیعی ، پوشش گیاهی و جانوری ، منابع آب و معدنی ، وضعیت اجتماعی و گروه های انسانی ، بناهای تاریخی و طبیعی ، آداب و رسوم ، بازی های بومی و محلی ، محصولات کشاورزی و دامی ، راههای ارتباطی و سیستم حمل و نقل ، تولیدات و محصولات صنایع دستی و ... ، زبان و گویش ، پوشاک ، معماری و سبک ساخت و سازها ، خواراک ، ادبیات شفاهی و ... در مدت حدود 3 ماه از محل اعتبارات استانی حوزه پژوهشی شهرستان انجام گرفت.
به گفته عرب :مردم شناسی با پذیرش این اصل که فرهنگ‌ در ساختارهای‌ اجتماعی‌ نقش‌ موثر و تعیین‌ کننده‌ای‌ دارد، به مطالعه‌ فرهنگ‌ در جوامع‌ مختلف‌ پرداخته و همواره کوشیده است تا با مطالعه‌ سیر تحول‌ فرهنگ‌، علل‌ تغییرات‌ فرهنگی را بیابد تا کارگزاران متناسب با آن برنامه‌های مورد نیاز را فراهم آورند.
عرب افزود: مردم شناسی به زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ بشر با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی می پردازد و ویژگی های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسان های نخستین و جوامع ابتدایی را بررسی می کند.

وی افزود :می‌توان گفت این علم آینه تمام نمای جامعه معاصر است و می‌تواند علت به وجود آمدن سازمان ها و بنیان های کهن فرهنگی جامعه بشری را که برخی در جوامع معاصر رایج و برخی دیگر متروک شده‌اند، کشف کند.   
عرب همچنین گفت:  مطالعات مردم شناسی تعدادی از روستاهای شهرستان هنوز انجام نشده که در سال آینده حتما مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در پایان : پژوهش در زندگی و آداب و رسوم و فرهنگ طبس نیازمند زمان بسیار طولانی است که بتوان از تمام رموز و آداب و رسوم مردم آگاه شد. کثرت آبادی ها و تفاوت های متعدد فرهنگی در گستره وسیع شهرستان که فاصله دو آبادی  آن از شمال تا جنوب  حدود ۵۰۰ کیلومتر  است کاری زمان بر و طاقت‌فرساست.