چرا قیمت نان در خراسان جنوبی افزایش یافت؟

چرایی افزایش قیمت نان و نحوه اجرای طرح همسان سازی قیمت نان در خراسان جنوبی از موضوعاتی است که معاون اقتصادی استاندار به آنها پاسخ داد.


جواد اشرفی روز یکشنبه با حضور در برنامه رادیویی پرسمان گفت: روزانه ۴۰ درصد مبلغ فروش نان به عنوان یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود یعنی دولت به منظور جبران هزینه‌ها، بابت هر نانی که به مردم فروخته می‌شود، ۴۰ درصد یارانه به حساب واحد نانوایی واریز می‌کند.

وی با اشاره به نحوه تخصیص یارانه به نانوایی‌ها افزود: به نانوایی‌های نوع یک یارانه تعلق می‌گیرد و نانوایی‌های نوع ۲ نیز نیمه یارانه‌ای هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تعداد نانوایی‌های آزادپز هم که آرد با قیمت تمام شده را از کارخانه تامین می‌کنند در استان معدود است.

وی متذکر شد: در نوع یک که دولت برای آنها یارانه پرداخت می‌کند، قیمت نان خبازی‌ها هیچ تغییری نکرده و در نوع دوم هم تغییر کوچکی داریم.

اشرفی گفت: در نانوایی نوع یک، هر کیسه آرد به قیمت ۳۰ هزار تومان و در نوع ۲ که نیمه یارانه‌ای است حدود ۴۷ هزار تومان تحویل می‌شود.

وی افزود: آخرین باری که تغییر قیمت نان را در نانوایی نوع یک داشتیم خرداد ۱۴۰۰ بوده و در نوع دوم هم آخرین تغییر در اسفند سال ۱۳۹۹ صورت گرفته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در ۲ یا سه سال گذشته قیمت آرد به عنوان پایه اصلی قیمت نان بوده و تغییری نداشته است.

وی گفت: نان یک کالای تولیدی و متشکل از سایر ریز مؤلفه‌های هزینه‌ای از جمله نمک، خمیرمایه، ملک مغازه و هزینه‌های جاری آب، برق، بیمه و کارگر است که بر نانوایی‌ها تاثیر دارد اما در اصل، قیمت کالای نهایی - نان - با وجود افزایش قیمت در سایر استان‌ها، تغییری نداشته است.

اشرفی بیان کرد: در همسان سازی قیمت نان هم، سقف قیمت را در خراسان جنوبی رعایت نکردیم چراکه مردم توان خرید نان با قیمت بالا را نداشتند لذا سعی شد افزایش قیمت‌ها در سبد مصرفی خانوارها خیلی تاثیر نگذارد.

وی با اشاره به قیمت‌های جدید نان در استان گفت: در لواش ماشینی اتومات با وزن چانه ۲۷۰ گرم، قیمت فعلی ۶۰۰ تومان بوده که ۷۰۰ تومان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: سیاست ما بر این بوده که از نان سنتی حمایت کنیم زیرا نمی‌خواهیم همه نان‌های سنتی به سمت لواش اتومات بروند، در همین راستا قیمت نان سنتی با همان چانه ۲۷۰ گرم؛ ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: قیمت در نان تافتون و بربری ماشینی که با وزن چانه ۷۵۰ گرم یکهزار و ۵۰۰ تومان بوده به ۲ هزار تومان افزایش یافته، نان تافتون سنتی نیز با ۷۵۰ گرم وزن از یکهزار و ۵۰۰ تومان به ۲ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است.

اشرفی گفت: قیمت نان سنگک ماشینی و نان ریزشی با وزن ۵۰۰ گرم از یکهزار و ۳۰۰ تومان به یکهزار و ۶۰۰ تومان رسیده و سنگک سنتی که متاسفانه در استان خیلی کم شده، از یکهزار و ۴۰۰ تومان به ۲ هزار تومان اصلاح قیمت شده است.

وی با اشاره به قیمت نان در نانوایی‌های نوع دوم و نیمه یارانه‌ای ادامه داد: در وزن نان در نانوایی نوع یک و ۲ تفاوتی قائل نشده‌ایم با اینکه قبلا این نانوایی‌ها نان با وزن متفاوت تولید می‌کردند.

معاون استاندار با تاکید بر اینکه شکاف قیمت نان بین نانوایی‌های یک و ۲ نباید زیاد باشد گفت: در نان تافتون و بربری ماشینی قیمت از یکهزار و ۸۰۰ تومان به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون بربری سنتی به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، ماشین بربری انبوه پز از سه هزار تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان، نان سنگک ماشینی از یکهزار و ۸۰۰ تومان به ۲ هزار تومان و نان سنگک سنتی از یکهزار و ۸۰۰ به ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اصلاح قیمت شده است.

وی افزود: با کمک مسئولان صمت، جهاد کشاورزی، کارشناسان حوزه نان و دستگاه‌های نظارتی برای افزایش قیمت نان جلسه‌ای برگزار و قیمت‌ها بالا و پایین شد تا بخشی از هزینه‌های خبازی‌ها جبران شود و هم سبد مصرف خانوارها زیاد تغییر نکند.

اشرفی با بیان اینکه جبران هزینه همیشه نباید از محل فروش کالا به مردم باشد تاکید کرد: یارانه‌ای متناسب با هزینه‌های جاری از طریق سامانه نانینو در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تعطیلی برخی نانوایی‌ها گفت: سهمیه نانوایی‌ها از طریق سامانه نانینو کسر نشده حتی سهمیه برخی نانوایی‌ها زیاد شده است لذا تعطیلی خودسرانه‌ای نباید وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق سامانه ۱۹۴ منتقل کنند.

وی با بیان اینکه نانوایی نوع یک و ۲ در تابلوی آنها مشخص شده است تصریح کرد: سیاست کلان در کشور برای همسان سازی نانوایی‌های نوع یک و ۲ در حال اجراست که با دستور معاون اول رئیس جمهور در ۲ استان عملیاتی می‌شود و در آینده نزدیک در کل استان‌ها اجرا خواهد شد.

اشرفی با اشاره به کیفیت نان و درصد سبوس گیری آرد افزود: ذائقه مردم به سمت نان سفید است لذا سبوس گیری زیادی انجام شده که نیاز به فرهنگسازی داریم.