وقتی درختان تر، پا سوز درختان خشک می‌شوند

در خراسان جنوبی در کنار قطع درختان خشک آفت زده درختان‌تر هم قطع می‌شوند که این امر مشکلاتی را برای باغداران ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، در این روز‌ها صدای قطع کردن درختان در باغ‌های خراسان جنوبی بیشتر شنیده می‌شود.

یکی از اهالی منطقه گفت: به خاطر این که آلودگی درختان در منطقه افزایش پیدا نکند و درختان بیشتری آسیب نبینند درختان آفت زده را قطع می‌کنیم.

حالا سوال این جاست که چه افرادی و با چه مجوزی می‌توانند درختان را قطع کنند؟

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مالک باغ با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند اجازه قطع درخت داخل باغ آن هم به وسیله افراد شناخته شده را کسب کند.

او گفت: مکاتبات با دهیاری‌ها و نیروی انتظامی در بسیاری از شهرستان‌ها انجام شده تا از تردد کامیون‌های بدون مجوز برای حمل چوب‌ها جلوگیری شود.

آخوندی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پس از این که گواهی قطع درخت را سازمان جهاد کشاورزی صادر کرد منابع طبیعی اجازه حمل چوب‌ها را به هر نقطه‌ای از استان می‌دهد.
جیب‌هایی که با تاراج چوب پر می‌شوند

در این بین افراد سودجویی هستند که جیبشان را با تاراج چوب‌های درختان روستاییان پر می‌کنند.

یکی از اهالی گفت: گروه سه نفره‌ای با ماشین نیسان به سمت باغمان آمدند و چوب‌ها را قطع و بارگیری کردند و در نهایت به بهانه اینکه وزن چوب‌ها را مشخص کنند و یا پول بیاورند فرار کردند.

او گفت: خیلی از افراد مجوز قطع چوب درخت خشک را می‌گیرند، اما در کنارش درخت‌تر را هم قطع می‌کنند.

چوب‌هایی که می‌توانند در داخل استان در برخی از صنایع مورد استفاده قرار گیرند به سایر استان‌ها منتقل می‌شوند.

یکی از تولید کننده‌های صنایع چوبی استان گفت: درخواست داده ایم که تمام چوب‌های این منطقه را می‌خریم، اما باز هم شاهد خروجشان از استان هستیم.

او گفت: با توجه به مزیت خوبی که در چوب‌هایی مانند عناب، زرشک و پسته در اشتغال زایی وجود دارد باید هر چه سریع‌تر جلوی خام فروشی به استان‌های دیگر گرفته شود.

در ۱۱ ماه گذشته مجوز حمل ۵۴ هزار متر مکعب از چوب‌های خشک و افت زده استان توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر شده است.