نخستین انجام عمل جراحی پیلو پلاستی در شهرستان فردوس

انجام عمل جراحی پیلو پلاستی (اصلاح انسداد محل اتصال حالب به لگنچه) نخستین بار در شهرستان فردوس


گزارشی از : اعظم جمالی


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، عمل جراحی پیلو پلاستی (اصلاح انسداد محل اتصال حالب به لگنچه) نخستین بار در شهرستان فردوس توسط دکتر پوریا حق جو متخصص اورولوژی در بیمارستان حضرت رسول (ص) انجام شد.

دکتر حق جو، متخصص اورولوژی بیمارستان حضرت رسول (ص) در گفتگویی اظهار داشت : بیماری انسداد محل اتصال حالب به لگنچه یکی از ناهنجاری ‌های شایع حالب است که در آقایان بیشتر از خانم ها دیده می‌شود و در ۱۰ تا ۴۰ درصد موارد می‌تواند دوطرفه باشد.

وی افزود:  انسداد محل اتصال حالب به لگنچه زمانی اطلاق می‌شود که انتقال ادرار از لگنچه‌ کلیه به داخل حالب با اشکال و انسداد مواجه شده و علائم بالینی بستگی به سن بیمار در زمان تشخیص دارد ، حتی پیشرفت‌های اخیر در سونوگرافی قبل از تولد (پره‌ناتال) منجر به تشخیص داخل رحمی بسیاری از موارد این بیماری شده  است.

حق جو با اعلام اینکه پس از تولد، درد و استفراغ شایع‌ترین علایم هستند افزود: با وجود این، ادرار خونی (هماچوری) و عفونت ادراری ممکن است دیده شود و به ‌ندرت بعضی بیماران با عوارضی از جمله سنگ، کاهش کارکرد کلیه، هیپرتانسیون یا توده‌ی شکمی مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تشخیص این بیماری در زمان جنینی بر اساس سونوگرافی است و پس از تولد می‌توان با رادیوگرافی پیشرفته IVP تشخیص را قطعی کرد.

مهدی آریافر رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز از انجام عمل جراحی پیلو پلاستی (اصلاح انسداد محل اتصال حالب به لگنچه) در بیمارستان حضرت رسول (ص) خبر داد و افزود: این عمل جراحی روز گذشته برای یک بیمار ۳۷ ساله، برای اولین در شهرستان فردوس انجام شد و خوشبختانه موفقیت آمیز بود.
وی ضمن قدردانی از متخصص اورولوژی شهرستان، کادر جراحی و درمان مستقر در بیمارستان حضرت رسول (ص) و پشتیبانی های مستمر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ویژه معاونت محترم درمان، برای بیمار آرزوی سلامتی و تندرستی نمود و موفقیت های حوزه درمان را به همشهریان عزیز فردوسی تبریک گفت.
لازم به ذکر است انجام این عمل در شهرستان علاوه بر کاهش مسافت و رفت و آمد بیماران، سبب صرف هزینه های کمتری برای آنها نیز می شود.