ساماندهی مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از ساماندهی وضعیت نگهداری، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های بلاصاحب در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان , عباس زاده در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان گفت: یکی از مشکلات اجتماعی و در عین حال مسئله بهداشتی و روانی موجود در جامعه امروز بحث کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان‌ها است.

به گفته او در خراسان جنوبی بعد از سال ۹۷، امروز برای اولین بار کار گروه با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی با هدف کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: چندماه پیش شاهد فوت پسر بچه‌ای در روستای امیرآباد بیرجند به خاطر حمله سگ‌های ولگرد بودیم.

به گفته او موانعی در کنترل جمعیت این حیوانات وجود داشته است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری و اداره کل دامپزشکی استان رفع می‌شود.

عباس زاده گفت: هم اکنون دو مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در شهرستان بیرجند و قاین فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: مهم‌ترین مسئله این مراکز باید ساماندهی، جمع آوری و نگهداری این حیوانات در مراکز باشد.

او گفت: با برگزاری جلسات کارگروه استانی به صورت فصلی پیگیر مباحث مربوط به جمع آوری و کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب هستیم.
عباس زاده گفت:اکنون مهم‌ترین مسئله تأمین مایحتاج، واکسیناسیون نگه داری و روش‌های علمی عقیم سازی رها سازی و معدوم سازی این حیوانات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: آنچه برای کارگروه استانی و شهرستانی تکلیف شده است ابتدا جمع آوری حیوانات ناقل بیماری به انسان و نگهداری آن‌ها د رمراکز و جداسازی حیوانات مفید از غیر مفید است.

به گفته او حیوانات مفید در صورتی که مورد نیاز مردم برای نگهداری و کشاورزی هستند با ضوابط لازم در اختیارشان قرار داده شود و حیوانات غیر مفید معدوم سازی شوند.

کوتاهی دستگاه‌های مسئول در جمع آوری سگ‌های بلاصاحب پذیرفته نیست

معاون دادستان مرکز استان گفت دنبال معدوم سازی سگ‌های ولگرد نیستیم، اما هر کدام از دستگاه ها‌ی مسئول باید به وظایف خود در قبال جمع آوری و ساماندهی آن‌ها عمل کنند.

او گفت: تا زمانی که جلسات کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان خروجی مناسبی نداشته باشد، نمی‌توان امیدوار به نتیجه بخش بودن اقدامات دستگاه‌ها و رفع نگرانی مردم شد