کیفیت هوا در بیرجند و زیرکوه خطرناک شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس شاخص لحظه‌ای، کیفیت هوای شهرستان‌های بیرجند و زیرکوه در وضعیت خطرناک و هوای شهرستان سرایان ناسالم است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، اسدالله حاتمی عصر چهارشنبه اظهار داشت: شاخص کیفیت هوا براساس داده‌های ساعت ۱۷ روز چهارشنبه در شهرستان بیرجند و زیرکوه ۵۰۰ و در شهرستان سرایان ۱۶۱ اعلام شده است.

وی وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار را علت این آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در این شرایط آب و هوایی گروه های حساس، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی باید از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: کیفیت هوای شهرستان نهبندان پیش از امروز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

بیش از یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است و شدیدترین کانون‌ها در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.

وزش باد شدید به ویژه در فصل بهار و تابستان باعث خیزش گرد و غبار در این استان کویری با ۱۱ شهرستان می‌شود.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و غبار در این استان خبر داد.

جواد نخعی افزود: با تشدید اختلاف فشاری در سطح زمین و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه از امروز تا اواخر وقت جمعه به تناوب وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در استان قابل پیش‌بینی است و طوفان گرد و خاک به ویژه در شرق استان و شمال شهرستان‌های طبس و بشرویه می‌تواند منجر به ایجاد خسارت شود.