شناسایی یک مورد تب مالت انسانی در شهرستان بیرجند

یک مورد تب مالت انسانی در شهرستان بیرجند شناسایی شد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و همچنین استفاده نکردن از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، عینک، پیش‌بند در هنگام تماس با حیوانات یا گوشت آلوده از عوامل ابتلا به بیماری تب مالت در انسان است.

عبداله حمزه ئی افزود: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که باکتری بروسلا عامل این بیماری می‌تواند طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند.

به گفته وی این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی در دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به این بیماری، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد که در دام به علت هزینه بالای درمان و احتمال انتقال بیماری به سایر دام‌ها پس از شناسایی دام آلوده، دام بیمارحذف می شود.

وی نداشتن آگاهی کافی در خصوص رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه و یا در تماس بودن با حیوانات آلوده بدون استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را از اصلی‌ترین عامل بروز و شیوع این بیماری عنوان کرد .

حمزه ئی  گفت: این بیماری که به بیماری هزار چهره نیز مشهور است در انسان با علائم مختلفی بروز می‌کند که شامل تب، سردرد، یبوست، افسردگی، تعریق شدید، خستگی و ضعف، درد مفاصل (زانویا کمر)، از دست دادن اشتها و... است.

حمزه‌ای از همشهریان خواست: از مصرف شیر و فراورده‌های لبنی غیر پاستوریزه که خارج از زنجیره نظارت بهداشتی تولید وعرضه می شوند خودداری کنند و در زمان تماس با حیوانات حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.