بهره‌مندی ۳۸۰ خانوار عشایر خراسان‌شمالی از نعمت آب شرب پایدار

مجتمع آبرسانی سرانی در شهرستان شیروان خراسان شمالی امروز (شنبه) با حضور مسوولان استانی افتتاح شد و ۳۸۰ خانوار با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت عشایری از آب پایدار بهره مند شدند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در آیین افتتاح مجتمع آبرسانی گلیل اظهار کرد: این طرح در ۲ فاز اجرا می شود که فاز اول آن با هفت میلیارد تومان افتتاح و فاز دوم نیز با ۱۵ میلیارد تومان در حال اجرا است.

رضا روشن ضمیر تصریح کرد: برای این پروژه خط انتقال اصلی آب به طول ۱۷ کیلومتر، چهار ایستگاه پمپاژ، ۶ مخزن ذخیره و انتقال با ظرفیت هزار و ۲۴۰ متر مکعب با توان انتقال ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در یک دوره بهره برداری اجرا شد.

وی افزود: با اجرای فاز نخست این طرح آب مورد نیاز ۵۰ هزار راس دام عشایر تامین و از تردد بیش از ۵۰ دستگاه تانکر آبرسان چرخ‌دار پشت تراکتوری در مراتع گلیل جلوگیری شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی عنوان کرد: اختصاص سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب آب از شرکت آب منطقه ای برای اجرای این پروژه اخذ شده است و این حجم آب از سه یا ۴ چشمه موجود در سد گلیل تامین می شود.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

گلیل و سرانی در ۶۰ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.