اجرای 199 پروژه مدرسه‌سازی با کمک خیران در خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اعتباراتی که از سوی خیران در استان جذب شده رشد 20 درصدی داشته است، گفت: در سال 1400 تعداد 199 پروژه در قالب 496 کلاس درس در دست اقدام بوده که همه آنها با مشارکت خیران تأمین اعتبار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو یی ، اظهارداشت: اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۴ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به منظور تأسیس، احداث و مرمت فضاهای آموزشی مصوب و شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه مبنای توسعه یافتگی روند هر کاری، آموزش است، تصریح کرد: لازمه آموزش نیز وجود فضای درست و مناسب است.

اتفاقات خوشایند در جذب مشارکت خیران برای ساخت مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این سازمان یک دستگاه فنی و تخصصی بوده که نیاز آموزش و پرورش برای احداث مکان‌های آموزشی و جانمایی مناسب مکان‌ها را برعهده دارد، اضافه کرد: در سال ۹۰ سند بالادستی تحت عنوان سند تحول بنیادی به منظور آموزش در تراز انقلاب اسلامی ایران مصوب که این سند دارای شش زیرنظام بوده که ششمین زیرنظام آن فضا، تجهیز و فناوری کلیه اهداف استراتژی آموزشی می‌باشد بنابراین تمامی برنامه‌هایی که ذیل این زیرنظام بوده به سازمان نوسازی استان‌ها سپرده شده است.

چاوشان یادآور شد: رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، معاون وزارت آموزش و پرورش بوده و یکی از برنامه‌های کلیدی که این سازمان دنبال می‌کند، بحث فضاهای آموزشی و توسعه این فضاها و همچنین تجهیز و استانداردسازی این فضاها است.

وی یکی از اقدامات کلیدی سازمان نوسازی مدارس را در کنار تمامی اهدافی که دنبال می‌نماید، جذب و جلب خیران و نیک اندیشان مدرسه‌ساز عنوان کرد و گفت: طی این سال‌ها اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

۶.۶۷ مترمربع سرانه آموزشی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از اقدامات شایسته که در راستای تشکیل این سازمان صورت گرفته افزایش سرانه فضای آموزشی در کشور بوده است، تصریح کرد: قبل از انقلاب این سرانه حدود ۱.۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده و امروز به عدد ۵.۲۲ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز رسیده که رشد ۴ مترمربعی به ازای هر دانش‌آموز را در حال حاضر نسبت به قبل از انقلاب نشان می‌دهد.

چاوشان ادامه داد: در استان سرانه آموزشی ۶.۶۷ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده که در این راستا جزو پنج استان برتر کشور هستیم.

وی اضافه کرد: البته به لحاظ نقطه‌ای کمبودهایی در مساکن مهر، شهرک‌های اقماری و روستاهای اطراف در استان وجود دارد که امیداست با کمک خیران و مسؤولان این عدد را رشد و به میانگین سرانه آموزشی کشور برسانیم.

رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی سازمان نوسازی مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ادامه داد: استاندارد سرانه کشور ۸.۳ مترمربع بوده که هنوز با این میزان فاصله داریم.

چاوشان سال ۱۴۰۰ را برای سازمان نوسازی مدارس استان به لحاظ جذب اعتبارات سال خوبی دانست و گفت: اعتبارات این سازمان از سه منبع اعتباری شامل اعتبارات استانی، ملی و کمک خیران تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان اعتبارات ملی تخصیص یافته به اداره کل نوسازی استان ۱۰۶ میلیارد تومان بوده که امسال به ۲۱۱ میلیارد تومان رسیده است، یادآور شد: این اعتبارات ۱۰۰ درصد رشد داشته که نوید مهرماه پرافتتاحی در سال آینده با اعتبارات ردیف ملی که به استان داده شده می‌دهد.

رشد ۲۰ درصدی جذب کمک‌های خیران برای ساخت مدرسه در خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان داشت: بعد از سفر رئیس جمهور به استان مصوباتی خوبی داشته‌ایم و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به نوسازی مدارس تزریق شد.

چاوشان ادامه داد: در کنار آن پروژه‌هایی وجود داشته که با سازمان‌های شبه دولتی و نهادهای انقلابی و حمایتی در قالب پروژه‌های بزرگ مقایس و مشارکتی در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه اعتباراتی که از سوی خیران در استان جذب شده رشد ۲۰ درصدی داشته است، افزود: این رقم از ۴۹ میلیارد تومان در سال گذشته به ۵۶ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.

تخصیص ۲۶ درصدی اعتبارات استانی سازمان نوسازی مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی خیران را بازوان توانمند سازمان نوسازی مدارس در ساخت مدارس دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۹۹ پروژه در قالب ۴۹۶ کلاس درس در دست اقدام بوده که همه آنها با مشارکت خیران تأمین اعتبار می‌شود.

چاوشان به اعتبارات استانی سازمان نوسازی مدارس اشاره داشت و یادآور شد: اعتبارات استانی که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و از ۳۰ میلیارد تومان به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسیده که نشان از رشد ۶۷ درصدی آن بوده اما تخصیص آن کم و حدود ۲۶ درصد بوده و از میزان ۱۱.۷ میلیارد تومان به ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: امیداست این اعتبارات تخصیص یابد تا پروژه‌های اندکی که از محل این اعتبارات پیش‌بینی شده به اتمام برسد.

گنجانده شدن اتمام پروژه‌های نیمه تمام در برنامه سازمان نوسازی مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال تعداد ۴۸ پروژه در قالب ۱۷۴ کلاس درس با زیربنای حدود ۲۶ هزار مترمربع و با مبلغ اعتباری ۱۳۰ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: همچنین تعداد ۱۵ پروژه در قالب ۷۰ کلاس درس در ایام فجر به بهره‌برداری رسیده و تا انتهای سال هم پروژه‌‌های متعددی با پیشرفت فیزیکی ۹۶ و ۹۷ درصد در دست اقدام است.

چاوشان خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه تمام زیادی در استان داریم که در برنامه سازمان گنجانده شده تا با اعتبارات محرومیت‌زدایی و مصوبات دولت به اتمام تا کمبود فضای آموزشی کمتر احساس شود.