شهر ملی گلیم بجنورد در آستانه جهانی‌شدن

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خراسان شمالی از ثبت جهانی این شهر به‌عنوان شهر جهانی گلیم خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،پروانه کلاته در دیدار با رئیس اداره سیما و منظر شهری بجنورد با تأکید بر اهمیت این موضوع افزود: پتانسیل‌ها و شاخص‌هایی در شهر بجنورد وجود دارند که می‌توانند این شهر را در لیست شهر‌های جهانی صنایع‌دستی قرار دهند.
وی گفت: با توجه با نزدیک‌شدن به حضور ارزیاب شورای جهانی صنایع‌دستی در استان باید با هم‌افزایی دستگاه‌هایی اجرایی معیار‌های لازم برای ثبت بجنورد به‌عنوان شهر جهانی گلیم فراهم شود.
کلاته تأکید کرد: با فضاسازی شهری، اجرای نقاشی دیداری سنتی، اجرای المان‌های شهری با موضوع گلیم و سفره کردی، نام‌گذاری محلات مرتبط با موضوع صنایع‌دستی، تبلیغات مناسب محیطی و... از مواردی است که می‌بایست برای دستیابی به این مهم انجام گیرد.
پیش‌تر شهر بجنورد بر اساس ارزیابی و داوری‌های انجام شده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ به‌عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی تأیید و ثبت شد.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان عشایر خراسان شمالی و به‌عنوان هنری وصف‌ناپذیر مطرح است که نماد‌های اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای‌داده و نقش‌های بافته‌شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ورسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار را با خود به زینت دارد.