وزش باد شدید در خراسان جنوبی دید افقی را کاهش داد

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طی شبانه‌روز گذشته به دلیل وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک، دید افقی در مناطقی از استان تا ۸۰۰ متر کاهش یافت.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،جواد نخعی روز دوشنبه اظهار داشت: همان گونه که انتظار داشتیم وزش باد شدید و افزایش گرد و خاک در منطقه کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا را به دنبال داشته است.

وی گفت: سرعت وزش باد لحظه‌ای در علی‌آباد زارعین ۸۳ کیلومتر بر ساعت، نهبندان ۷۶ کیلومتر و خوسف ۶۵ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته کاهش دید افقی در حاجی‌آباد زیرکوه به ۸۰۰ متر، بیرجند به هزار و ۲۰۰ متر، نهبندان ۲ هزار متر و شهرستان‌های سربیشه و طبس سه هزار متر بود در حالی که دید در شرایط عادی ۱۰ هزار متر است.

نخعی افزود: امروز انتظار داریم به نسبت از غلظت گرد و غبار در منطقه کاسته شود البته هنوز امروز و فردا در برخی مناطق وقوع گرد و خاک قابل پیش‌بینی است.

وی عنوان کرد: اما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری با تقویت بادهای ۱۲۰ روزه دوباره شاهد وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان خواهیم بود و در این زمینه هشدار سطح زرد صادر شده است.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طی سه روز آینده تغییرات دما در استان محسوس نخواهد بود اما در ساعات اولیه صبح شرایط خنک‌تر را خواهیم داشت و کماکان هوا نسبت به شرایط عادی فصل گرمتر است.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با ۱۹ درجه خنک‌ترین و دهسلم نهبندان با ۴۹ درجه گرمترین نقطه استان بود، همچنین تغییرات دمایی در مرکز استان بین ۲۲ و ۳۸ درجه به ثبت رسید.

براساس شاخص لحظه‌ای صبح امروز کیفیت هوا در شهرستان‌های بیرجند و سرایان در وضعیت ناسالم‌ قرار گرفت