شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک / نمایشگاه صنایع دستی در شهر دیهوک

محمد عرب از شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک خبر داد و گفت: برچیدن اندود کاهگل فرسوده ، پوشش سقف بعضی فضاهای عمومی و خصوصی تخریب شده ، دیوارچینی و اجرای اندود کاهگل از جمله عملیات مرمتی پیش بینی شده است.


گزارشی از : حمید رضا تاکی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس افزود : که طبق برنامه ریزی صورت گرفته یکی از معابر روستا بصورت کامل مرمت و در واقع یک مسیر بازدید برای گردشگران احیاء خواهد گردید و امیدورایم با تداوم این اعتبارات و کمک و همراهی مردمی بتوانیم بافت ارزشمند اصفک را بصورت کامل مرمت و بازسازی نمائیم.
به گفته عرب : بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است، که به دیار خشت و آب و آیینه شهرت دارد.بافت قدیم اصفهک ، آینه بازتاب دهنده تاریخ گذشته ، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنین این دیار است.این بافت شامل منازل مسکونی و انواع مکانهای عمومی و خزینه ای ، مدرسه و ... می باشد . شکل بناها اکثراً یک طبقه یا دو ایوانی و به ندرت چهار ایوانی می باشد .ترکیب نخلستان ها با بافت قدیمی روستا و همچنین کوهستان ، مناظر زیبا و بدیعی را خلق کرده است.
به گفته وی : بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره 31336 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که یکی از مخاطرات مهم این بافت ارزشمند تاریخی ، ساخت و ساز های بی رویه و غیرهمگن با محیط در اطراف بافت روستاست که برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی بیشتر اهالی هستیم.


خبرهای همسو<

اتمام یک فصل دیگر از مرمت بافت تاریخی روستای نایبند


برپایی نمایشگاه صنایع دستی شهر دیهوک به مناسبت هفته صنایع دستی

همزمان با هفته صنایع دستی نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی دیهوک راه اندازی شد.

محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ضمن بیان این مطلب افزود: این نمایشگاه به مدت سه روز در محل بازارچه صنایع دستی شهرداری و با ارائه تولیدات صنایع دستی و سوغات محلی بخش دیهوک ، برپا گردید.
به گفته عرب: تولیدات حوله بافی ، سبد بافی ،گلیم بافی ،خراطی سنتی و منبت کاری، سنگهای عقیق، عروسک بافی ، انواع کیف ترمه، سفال و ظروف مینا کاری و محصولات غذایی و سوغات محلی از جمله سبزی خشک، نان محلی ، شیرینی محلی و گیاهان دارویی در این نمایشگاه به مردم عرضه شد.این نمایشگاه هر روز عصر دائر بود و مجموعاً 150 میلیون ریال فروش تولیدات صنایع دستی ارائه شده در نمایشگاه بود.