// ۲۳ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۴۶
افزایش ۷/۲ درصدی آمار ولادت در فردوس

خانواده اصلی ترین بنیاد جامعه و تاثیرگذارترین نهاد در فرزندآوری و جوانی جمعیت است.


  گزارشی از : اعظم جمالی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ، جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود ، خوشبختانه امید به زندگی زنان و مردان در کشور ما در طول 45 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر امید به زندگی به بیش از 75 سال رسیده است.
کشور ما سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود.
سال ها قبل شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را سردادند و کم‌کم جامعه به سوی یک یا دو فرزندی پیش رفت تا جایی که این موضوع آمار جمعیت جوان ما را با تهدید جدی مواجه ساخت و در حالی که تعداد اعضای خانواده روز به روز کم تر و حتی تک‌فرزندی رواج زیادی یافته بود، خانواده ها دریافتند که با پیشرفت علم و افزایش امکانات دیگر مانعی برای داشتن فرزند بیشتر وجود ندارد و اگرچه عده ای مشکلات اقتصادی را مهم ترین دلیل برای داشتن فرزند کمتر عنوان می کنند.

اما باید گفت؛ فرزند کمتر سبب کم شدن جمعیت کشور و مهم تر از آن ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در نسل جوان می شود ‌‌و چه بسا نسل آینده بدلیل نداشتن خواهر، برادر، عمو ، عمه، خاله و دایی که ارکان اصلی خانواده های ایرانی را تشکیل می دهند و از گذشته نیز، صله ارحام با نزدیکان و اقوام سبب طول عمر و ایجاد شادی بین اعضای فامیل بوده است، نسلی سرخورده و افسرده خواهند بود.
حال برای برخورداری از جمعیتی پویا، شاد و سرزنده لازم است به شعار «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» روی بیاوریم تا نسل آینده با واژه هایی چون خواهر و برادر غریب نباشند و در رویایی با حوادث تلخ و شیرین روزگار، معنی حمایت و همراهی اعضای فامیل را بدانند و در دیار خود، احساس تنهایی و غربت نکنند.
در گفت وگو با رئیس ثبت احوال شهرستان فردوس، آمارها نشان می دهد در دوماهه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲۵ واقعه ولادت در این شهرستان به ثبت رسیده که این رقم در سال جاری به ۱۳۴ واقعه افژایش یافته و در مجموع از افزایش ۷/۲ درصدی برخوردار بوده است.
به گفته رضا عابدین زاده جمعیت شهرستان فردوس در سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۶ هزارنفر بود و در جمعیت برآوردی جدید‌ در سال جاری این آمار به ۵۰ هزارنفر افزایش یافته است.
با توجه به این آمار، می توان گفت خانواده ها به این مهم پی برده اند که با داشتن فرزند بیشتر می توانند، شادتر زندگی کنند و محیط خانه نیز برای فرزندانی که خواهر و برادر دارند بسیار شادتر است.