بافت با ارزش تاریخی روستای چنشت ثبت ملی می شود

مسئول میراث فرهنگی سربیشه گفت: تهیه پرونده ثبت بافت تاریخی روستای چنشت در فهرست آثار ملی از سوی نمایندگی میراث‌فرهنگی شهرستان در دستور کار است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، هادی حق‌پناه صبح شنبه به خبرنگاران بیان کرد: روستای چنشت یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز کشور و دارای بافت باارزش تاریخی است که به‌تازگی این بافت به‌صورت کامل و براساس اصول مرمت شده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه افزود: با دستور معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل خراسان جنوبی مقرر شد تهیه پرونده ثبت آن در فهرست آثار ملی از سوی نمایندگی میراث‌فرهنگی شهرستان انجام شود.

حق‌پناه با تأکید بر اینکه ثبت بافت تاریخی این روستا اولین ثبت بافت تاریخی در شهرستان سربیشه محسوب خواهد شد، افزود: از مهم‌ترین مزیت‌های ثبت ملی بافت با ارزش تاریخی روستای چنشت تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات ملی است که منتج به نگهداری بهتر بافت تاریخی روستا خواهد شد و این مهم در جذب بیشتر گردشگران ورودی به روستا نیز مؤثر است.

گفتنی است روستای چنشت در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرق بیرجند قرار دارد و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به غار چهل چاه و غار چنشت اشاره کرد که عبور از آن‌ها کار ساده‌ای نیست و همچنین امامزاده سید حامد علوی نیز از مکان‌های مذهبی روستا به شمار می‌رود که ظاهراً از فرزندان امام جعفر صادق (ع) بودند.