آزادسازی ۱۰ هزار هکتار از حریم قلمروی یوزپلنگ‌ در خراسان‌شمالی

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۰ هزار هکتار از منقطه میاندشت این شهرستان با خرید حقوق عرفی دامداران آزاد شده و از حضور دام خالی شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، احمد صفرزاده روز شنبه اظهار کرد: پیش از این دامداران برای چرای ۱۵ هزار راس دام در پناهگاه میاندشت پروانه داشتند که در سال های گذشته حقوق عرفی پنج هزار راس دام معادل یک سوم از این پروانه ها خریداری شده است و اکنون پروانه ۱۰ هزار راس دام که حقوق عرفی چرا دارند باید خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: با خروج بخشی از گله ها و خرید عرفی دامداران، فشار بر مراتع کمتر شده و شرایط برای آهوان بهتر شده است.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی افزود: خشکسالی ها و کاهش بارندگی سبب شده تا دامداران مایل به فروش و واگذاری حقوق عرفی دام نباشند از این رو خرید این حقوق و خارج کردن دام ها از منطقه سخت تر شده است.

وی گفت: میاندشت دومین دشت آهو خیز کشور است و جمعیت این گونه حیات وحش افزایش داشته است که البته جای خوشحالی دارد، اما حضور دام در منطقه که به نوعی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی در منطقه می شود جای نگرانی دارد زیرا یافتن غذا برای آهوان دشوارتر شده است.

صفرزاده با بیان اینکه کاهش تولید علوفه در مراتع سبب شده تا آهوان برای یافتن غذا به باغ ها و یا مزارع کشانده شوند افزود: خشکسالی و کاهش بارندگی ها و کاهش علوفه در مراتع سبب شده تا امسال حضور آهوان در مناطق حاشیه میاندشت افزایش یابد.

وی گفت: جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ های پناهگاه میاندشت جاجرم دارای اهمیت است.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم درباره دلیل افزایش جمعیت آهوان در میاندشت جاجرم اظهارداشت: انجام اقدامات مدیریتی برای حفاظت از حیات وحش سبب شده تا شرایط برای زیست گونه های مختلف مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: حیات وحش برای ادامه حیات به آب، غذا و امنیت نیاز دارد که در این زمینه تلاش شده تا آب مورد نیاز وحوش در میاندشت تامین شود.

صفرزاده در مورد تامین آب مورد نیاز وحوش منطقه میاندشت گفت: پیش از این یک حلقه چاه در منطقه حفر شده است اما پاسخگوی نیاز نیست از این رو تلاش داریم تا آب چاه کشاورزان را خریداری کنیم.

بر اساس این گزارش، وجه تمایز و برجسته منطقه میاندشت نسبت به سایر مناطق یوزخیز کشور، بالا بودن جمعیت آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ است، مسوولان اعلام کرده اند که جمعیت آهوان در این منطقه مناسب است.

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود که دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد