شتاب گرفتن ساخت راه آهن خراسان جنوبی با تأمین ۸۶۰۰ میلیارد تومان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: ساخت خطوط ریلی در ۱۳ قطعه این استان با تامین اعتبار هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری شتاب می‌گیرد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،علیرضا عباس‌زاده افزود: خراسان جنوبی تنها استانی است که از امکانات و زیرساخت راه آهن محروم بوده و همین موضوع هزینه‌های حمل و نقل را افزایش داده است.

وی گفت: با توجه به مزیت معدن و جابه‌جایی حجم بالای فرآورده‌های معدنی در استان، اتصال به خط ریلی از اولویت‌های زیرساختی خراسان جنوبی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد به عنوان طرح اولیه ریلی از چند سال پیش در دستور کار دولتمردان قرار گرفته و تکمیل کریدور ریلی جنوب به شمال کشور جزو اولویت‌های حمل و نقل کشور است که طرح آن از چند سال قبل آماده شد.

وی افزود: طول کل مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر در ۲۳ قطعه است که قطعات یک تا هشت در حوزه استحفاظی استان سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در استان خراسان جنوبی و ۲ قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه استحفاظی استان خراسان رضوی اجرا می‌شود.

عباس‌زاده گفت: این مسیر ۹۱۰ کیلومتری در کریدور جنوب به شمال اکنون زیر پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مهمترین قطعه این مسیر هم بیرجند - یونسی است تا مرکز خراسان جنوبی به خط ریلی متصل شود و این قطعه نسبت به سایر قطعات پیشرفت فیزیکی مناسب‌تری دارد.

وی با بیان اینکه ۱۳ قطعه خط ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد در استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود افزود: مطالعه قطعه ۹ در حال انجام است، اسناد مناقصه قطعات ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آماده شده، اسناد مناقصه قطعات ۱۳ و ۱۴ بارگذاری شده و آماده تحویل به پیمانکار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: قطعه ۱۵ در حال اجرای اسناد مناقصه است؛ قطعات ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در حال اجرا و قطعات ۲۰ و ۲۱ نیز در حال انعقاد قرارداد است.

وی گفت: در یک یا ۲ ماه آینده مطالعات قطعات مختلف در خراسان جنوبی تکمیل می‌شود و همه قطعات را به پیمانکار واگذار خواهیم کرد و کار به صورت جدی آغاز خواهد شد.

عباس‌زاده با اشاره به اقدام مهم برای تامین منابع مالی این طرح بزرگ ملی در دولت سیزدهم گفت: یکی از چالش‌های بزرگ ما در سال‌های گذشته، موضوع تامین اعتبار کل مسیر راه آهن در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بود.

وی افزود: خوشبختانه با همت دولت و نمایندگان مجلس، همراهی قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت در سال جاری برای کل این مسیر پیش‌بینی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی تهاتر نفتی را یکی از روش‌های جدید برای تامین مالی ابر پروژه‌ها در کشور اعلام کرد و گفت: با این اقدام دغدغه‌ای در زمینه تامین مالی این طرح مهم ملی نخواهیم داشت از طرفی سرعت کار هم شتاب خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: کار ساخت خطوط ریلی در تمامی قطعات خراسان جنوبی امسال با اعتبار هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری می‌گیرد که از این مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مسیر بیرجند - قاین - یونسی و چهار هزار میلیارد تومان برای مسیر نهبندان - بیرجند در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است.

عباس‌زاده افزود: با تامین منابع مالی، امسال شاهد اجرای کار در ۱۳ قطعه مسیر راه آهن در منطقه خراسان جنوبی خواهیم بود که مسیری از شهرستان نهبندان تا یونسی گناباد را شامل می‌شود.

وی گفت: ۱۳ پیمانکار برای اجرای ۱۳ قطعه کارشان را همزمان شروع خواهند کرد تا سرعت اجرای طرح‌ها افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین خط ریلی در شهر بیرجند از پشت روستای دستگرد عبور خواهد کرد.

وی اجرای مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد را یک ابر پروژه در سطح کشور خواند و تصریح کرد: عزم دولت سیزدهم فعال کردن محورهای ترانزیتی به ویژه در شرق کشور برای توسعه همکاری با کشورهای همجوار است.

عباس‌زاده افزود: همچنین با توجه به سیاست دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اجرای خط ریلی شرق به یکی از اولویت‌های اصلی طرح‌های زیرساختی کشور تبدیل شده است.

وی بیان کرد: رئیس جمهور در سفر دوم به خراسان جنوبی به مردم استان قول دادند که حتما راه آهن استان با سرعت آغاز خواهد شد و با اجرای خط ریلی شرق طی چند سال آینده زاهدان، زابل، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و یونسی گناباد به کریدور جنوب به شمال متصل می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هدف‌گذاری برایی تکمیل این طرح زیرساختی گفت: در صورت تامین مالی تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح طرح راه آهن در استان خواهیم بود