مشاهده چهارمین گونه جانوری در خوسف برای اولین بار

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: با مشاهده گونه سمور سنگی در این شهرستان چهارمین گونه جانوری از سال گذشته تاکنون برای اولین بار دیده شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمد دادی در گفت و گویی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف در منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ برای اولین بار گونه سمور سنگی را تصویربرداری کردند.

وی گفت: این حیوان جثه‌ای به اندازه گربه خانگی دارد و بدن کشیده و استوانه‌ای، پوزه دراز، گوش‌ها نسبتا بزرگ و کاملا گرد، دم نسبتا بلند و پشمالو، پاهای کوتاه، ناخن‌های بلند و نیمه جمع شونده از دیگر مشخصات سمور سنگی است.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف بیان کرد: کف پای این حیوان از موهای پراکنده‌ پوشیده شده و به همین دلیل رد آن کاملا مشخص نیست، لکه سفید و پهنی در ناحیه زیر گلوی سمور سنگی دیده شده که در پایین دو شاخه می‌شود.

وی افزود: در یک سال گذشته پس از گونه‌های گربه وحشی، شاه روباه و گربه شنی، سمور سنگی نیز در طبیعت شهرستان خوسف برای اولین بار مشاهده شد.

دادی گفت: به منظور حفظ ذخیره‌گاه‌های زیستی ژنتیکی و حمایت از گونه‌های گیاهی و جانوری که ژن‌های بومی منطقه محسوب می‌شود، مناطق تحت حفاظت مشخص شده است.

وی اظهار داشت: انجام امور تحقیقاتی و بهره‌وری معقول، حفظ نسل گونه‌های مختلف و جلوگیری از تعرض انسان‌ها از دیگر اهداف این مناطق است که با توجه به شرایط خاص از وجود گونه‌های نادر با ارزش و کمیاب گیاهی و جانوری حفاظت می‌شود.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: منطقه آرک و گرنگ واقع در شمال شهرستان خوسف، سال 1385 به‌ عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد و وسعت آن ۲۶ هزار و ۲۳۸ هکتار است.

وی یادآور شد: از نظر پوشش گیاهی، گیاه غالب این منطقه در مناطق دشتی درمنه و در ارتفاعات درختچه‌های بنه و بادامشک است البته زیره، مستار، کلپوره، گل زوفا، کاکوتی، گل بومادران، آویشن، لاله قرمز، آنغوزه، پرند، انجیرکوهی، گون، گز، بید، کلاه میرحسن، خارشتر، افدرا و کاسنی هم در این منطقه تحت حفاظت رویش می‌شود.

دادی گفت: حیات وحش شاخص منطقه آرک و گرنگ شامل کل و بز، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر چاهی، زاغ نوک سرخ، انواع عقاب، گنجشک سانان، مارها و لاک پشت است.

خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۶ منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی دارد که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست است