ورودی‌های شهر بیرجند زیبنده مرکز استان نیست

 استاندار خراسان جنوبی گفت: ورودی‌های شهر بیرجند زیبنده مرکز استان نیست و شهرداری باید بیش از گذشته به موضوع ورود و این شرایط را اصلاح کند.ورودی‌های شهر بیرجند زیبنده مرکز استان نیست

جواد قناعت روز یکشنبه در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: ورودی‌های شهر از سمت مشهد و طبس، منظره زیبایی ندارد و باید اصلاح شود.

وی گفت: بیرجند در کشور به عنوان شهر تمیز و پاکیزه معروف است که علت اصلی آن فرهنگ بالای مردم منطقه است و باید قدر این شهر را بدانیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: قبل از ورود به خراسان جنوبی شناخت کاملی نسبت به پدران علم این استان نداشتم و اکنون در جلسات مختلف در مرکز کشور این مفاخر را معرفی می‌کنم اما در معرفی این پدران علم، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی متولی به خوبی عمل نکردند و هنوز جای کار وجود دارد که از ظرفیت مفاخر استان برای تعالی خراسان جنوبی استفاده کنیم.

وی افزود: به‌رغم وجود مشکلاتی در بیرجند اما ظرفیت‌های خوبی هم داریم که هنوز از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده نشده یا در بخش‌هایی استفاده کردیم و در بخش‌های دیگر هنوز استفاده نکرده‌ایم.

قناعت از قلعه تاریخی بیرجند، ارگ کلاه فرنگی، کاجستان، بند دره و دیوار یخی به عنوان ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری شهر بیرجند یاد کرد و گفت: باید استفاده بهتری از این ظرفیت‌ها داشته‌ باشیم و جای کار وجود دارد.

وی افزود: قبول دارم که درآمد شهرداری بیرجند پایین است و قابل مقایسه با برخی کلانشهرها یا شهرهای بزرگ کشور نیست اما از همین درآمد کم می‌توان استفاده خوب، به موقع و بهینه داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ترکیب اعضای شورای شهر از افراد متخصص، صاحب‌نظر و فرهیخته است گفت: این جمع نشان می‌دهد که شورای مرکز استان از استعدادها و قابلیت‌ها بیشتری برخوردار است.

وی از اعضای شورای شهر بیرجند خواست طرح‌های نو و جدید را برای توسعه شهری بیرجند ارائه دهند تا با هماهنگی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و کار تیمی و جهادی، اتفاقات خوبی در شهر رقم زده شود.

قناعت با اشاره به وجود فضاهای تفریحی و گردشگری خوب در بیرجند از جمله بند دره، کاجستان و اینکه از این تفرجگاه‌ها تاکنون استفاده خوبی نشده است گفت: از این پس باید به خوبی بهره‌برداری و اقدامات به‌گونه‌ای برنامه‎‌ریزی شود که کویری بودن منطقه باعث افسردگی مردم نشود.

وی اضافه کرد: مشکل اراضی پادگان، مجتمع هلال، کاروانسرای مستوفی در سه راه اسدی و وضعیت روستای رحیم‌آباد طی جلسات اعضای شورای شهر و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان تصمیم خوبی برای حل این مشکلات گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بازدید اخیرش از ارگ کلاه فرنگی بیرجند گفت: شرایط ارگ که بلااستفاده مانده، به معاون عمرانی استاندار تفویض اختیار شد و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مقرر شد این بنا برای عید نوروز در اختیار مردم قرار گیرد تا از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.

وی افزود: همیشه در جلسات مختلف از نبود اعتبار صحبت می‌شود در حالی که می‌توانیم از ظرفیت‌های کنونی هم استفاده بهتر و بهینه داشته باشیم.

قناعت عنوان کرد: برای بررسی مسائل فرهنگی استان تشکیل شورای فرهنگی اسلامی در مرکز استان ضرورت دارد و اینکه این شورای تعطیل یا نیمه‌فعال است، قابل قبول نیست و در اولین فرصت شورای فرهنگ عمومی را در استان برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: بازدیدی از محله موسی بن جعفر (ع) بیرجند داشتم که یکسری کاستی‌ها وجود داشت و باید مشکلات این محله در بازدید بعدی حل شده باشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات روستای رحیم‌آباد بیرجند که در مجاورت ساختمان استانداری قرار دارد گفت: روستای رحیم آباد در همسایگی استانداری، وضعیت مناسبی ندارد که باید شهرداری و دستگاه‌های متولی ورود پیدا کنند چرا که زیبنده مرکز استان نیست همچنین شورای شهر برای اصلاح این شرایط طرح‌های اجرایی ارائه دهد تا با پشتوانه استانداری این معضل برطرف شود.

وی افزود: مشکل اراضی ۰۴ بیرجند باید به‌صورت همه‌جانبه بررسی و راهکارهایی خوبی ارائه شود تا در نهایت با حضور استاندار تصمیم‌گیری شود.

قناعت از اراضی پادگان به عنوان یکی از مطالبات مردم و شورا یاد کرد و گفت: همه اسناد و مدارک مربوط به پیشینه اراضی پادگان و اقداماتی که تا الان صورت گرفته را به معاون عمرانی استاندار بدهید و طی جلسات کارشناسی با ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل نیز تصمیم‌گیری کنید.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی قطره‌چکانی و اندک است و با این اعتبارات به توسعه نمی‌رسیم اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار بهترین راهکار برای اجرای پروژه‌ها و توسعه استان است که در این زمینه پیگیری‌هایی صورت گرفته و بهتر است شورای شهر و شهرداری هم به این موضوع ورود کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دعوا و اختلاف بین دستگاه‌ها نباید باعث معطلی مردم شود افزود: این اختلافات به معاونت عمرانی استانداری منتقل تا حل شود چرا که حل این اختلافات که به اعتبار نیاز ندارد.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه بیرجند یکی از ارکان توسعه و تعالی خراسان جنوبی است و باید ویژه دیده شود گفت: از زمان حضورم در استان بارها موضوع پروازها را پیگیری کردم و با جدیت و رایزنی به دنبال افزایش تعداد پروازهای استان هستیم.

قناعت تصریح کرد: بخشی از عقب‌ماندگی‌های استان به خودمان برمی‌گردد و پیشرفت هر استانی در گرو همدلی مدیران و خواص آن است، اگر برخی از استان‌ها پیشرفت کردند چون مدیران و خواص همدل و همراه بودند بنابراین بخشی از عقب‌ماندگی‌ها مربوط به کشور نیست.

وی افزود: با نشستن در استان برای ما منابع نمی‌رسد بلکه باید با چنگ و دندان و در فضای همدلی این منابع را از مرکز کشور جذب کنیم که به‌صورت مستمر پیگیر جذب منابع از مرکز هستیم.

استاندار خراسان جنوبی فرصت چهار ساله شورای شهر را مغتنم برشمرد و گفت: امیدواریم با کار تیمی و جهادی و درک و فهم مشترک در این دوره کارهای خوبی را در شهر بیرجند انجام دهیم.

در این نشست که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل حوزه استاندار برگزار شد، شهردار و اعضای شورای شهر نیز به تشریح مسایل شهر بیرجند پرداختند.