جشنی به گستردگی خوان کرامت رضوی در سرزمین خراسان

 نزدیک شدن به ایام میلاد سلطان خراسان، حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)، حال و هوای متفاوتی به پایتخت معنوی ایران اسلامی بخشیده است و همه صنوف و دستگاه‌ها را برای برپایی جشنی باشکوه به تکاپو انداخته است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، این روزها زائران بارگاه رضوی با ورود به مشهدالرضا (ع) با چراغانی و گل آرایی های خاص و فضای مفرحی روبه رو می شوند که نویدبخش میلاد نور و هشتمین ستاره تابناک آسمان ولایت است.

در جای جای شهر، تا دورترین نقاط بساط جشن و شادی برپاست، ایستگاه های صلواتی و موکب هایی از سراسر کشور برای خدمت رسانی به زائران آستانه نور در هسته مرکزی شهر در مسیرهای منتهی به حرم رضوی در حال آماده سازی هستند و جنب و جوش خاصی شهر را فراگرفته است.

جشن های دهه کرامت از روز تولد کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) آغاز شده است که در شب تولد برادر بزرگوارشان، حضرت رضا (ع) به اوج خود می رسد و اقشار مختلف از پیر و جوان، زن و مرد در حال تدارک برای برپایی گردهمایی بزرگ امام رضایی هستند.

خیابان امام رضا (ع) نقطه کانونی برپایی این جشن و سرور معنوی است و جشن میلاد خانواده امام رضایی با حضور مردم و تشکل های مختلف برگزار می شود.

جشنی به گستردگی خوان کرامت رضوی در سرزمین خراسان

جشن بزرگ میلاد خانواده امام رضایی در کشور

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته جشن بزرگ میلاد خانواده امام رضایی روز سه شنبه هفته جاری در خیابان امام رضا(ع) از ساعت ۱۶ تا انتهای شب با حضور تشکل ها و اقشار مختلف مردم برگزار می شود.

رییس شورای هیاتهای مذهبی مشهد در خصوص جزییات برپایی این جشن بزرگ گفت: جشن بزرگ خانواده امام رضایی برای نخستین بار به این صورت به همت هیاتهای مذهبی، آستان قدس رضوی، تشکلها، شهرداری و اقشار مختلف برپا می شود.

علی قارونی افزود: استقرار ۳۰۰ موکب در طول خیابان امام رضا از میدان ۱۵ خرداد تا میدان بیت المقدس جانمایی شده است و در حوزه های مختلف درمانی، ورزشی، پذیرایی و فرهنگی با جدیت پای کار آمده اند.

وی اضافه کرد: اجرای جشن های کودک و نیز برپایی برنامه های شاد و مفرح با حضور چهره های مشهور فرهنگی، هنری و آیین مولودی خوانی توسط مداحان مشهور تدارک دیده شده است.

رییس شورای هیاتهای مذهبی مشهد افزود: امسال این جشن بزرگ در طول خیابان امام رضا (ع) از میدان ۱۵ خرداد تا میدان بیت المقدس برپا می شود اما برای سال آینده پیش بینی شده است که این جشن در چهار محدوده منتهی به حرم رضوی برگزار شود.

قارونی از عموم زائران و مجاوران حرم رضوی خواست به منظور تعظیم و بزرگداشت زادروز فرخنده خورشید هشتم در این رویداد بزرگ حضوری پرشور و باشکوه داشته باشند.

لزوم برپایی باشکوه جشن میلاد

فرماندار شهرستان مشهد نیز اظهار کرد: جشن میلاد امام رضا (ع) باید هرچه باشکوه تر برگزار شود و اقشار مختلف مردم و نهادها و تشکل های مختلف مشارکت لازم را در این خصوص داشته باشند.

محسن داوری افزود: باید چهره شهر مقدس مشهد در این ایام متفاوت از همه شهرهای کشور باشد و منجر به آگاهی مردم از فرهنگ رضوی شود و جشن بزرگ مردمی در شب میلاد حضرت امام رضا (ع) نیز در همین راستا برگزار می شود.

وی از مردم و اقشار مختلف خواست تا حضور پرشوری در جشن بزرگ امام رضایی داشته باشند و رسانه ها نیز عظمت و بزرگی این جشن را برای جهانیان به تصویر بکشانند.

جشنی به گستردگی خوان کرامت رضوی در سرزمین خراسان

جشن بزرگ "سلام آقا" در بارگاه منور رضوی

حرم مطهر رضوی نیز در این روزها حال و هوایی کاملا متفاوت دارد و صحن ها و رواق های مختلف آن سرشار از نور و گل است و برای شب میلاد امام هشتم نیز جشن بزرگ سلام آقا پیش بینی شده است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در این خصوص اظهار کرد: همزمان با شب میلاد امام مهربانی‌ها، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) جشن بزرگ "سلام آقا" در حرم مطهر رضوی برگزار می ‌شود.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: این جشن با اجتماع هیآت مذهبی شهر مشهد در حرم مطهر رضوی با حضور ذاکران و مدیحه‌سرایان مطرح کشوری شامل امیر کرمانشاهی، محمدحسین حدادیان، عبدالرضا هلالی، سعید قانع و محمدحسین پویانفر و اجرای برنامه مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی دسته جمعی آنها به مناسبت میلاد امام مهربانی‌ها همراه خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین در این آیین گروه گلدسته‌های حرم به اجرای برنامه سرود و همخوانی می‌پردازند.

جشنی به گستردگی خوان کرامت رضوی در سرزمین خراسان

نورافشانی در ۸۰۰ نقطه شهر مشهد

شهرداری مشهد نیز برنامه های مختلفی برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشن بزرگ امام رضایی پیش بینی کرده است که نورافشانی آسمان شهر از آن جمله است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات شهرداری در دهه کرامت، نورافشانی و فضاآرایی شهر مشهد است لذا در این ایام نورافشانی در شب میلاد حضرت معصومه(س) انجام شد و در شب میلاد امام رضا(ع) نیز بیش از ٨٠٠ نقطه شهر در ساعت ٨:٨ دقیقه شب نورافشانی خواهد شد.

یوسف اسماعیل زاده افزود: برای فضاآرایی شهری نیز حدود ۲۵۰ استرابورد و بیش از ۱۷۰ بیلبورد، به فضاسازی شهری حول فرهنگ رضوی اختصاص پیدا کرده و در این سازه ها مضامین رضوی و دلنوشته‌های امام‌رضایی(ع) نظیر "هرچه دارم از تو دارم، آقا پناهم بده، ای صفای قلب زارم، شاه پناهم بده" با استفاده از تصاویر حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده است.

وی اضافه کرد: نمایشگاه شمس کرامت نیز آغاز به کار کرده است که بیش از ٨٠٠ تشکل در توزیع اقلام مختلف در این نمایشگاه فعالیت دارند.

جشنی به گستردگی خوان کرامت رضوی در سرزمین خراسان

جُنگ‌های نسیم کرامت در ۲۵ بوستان

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: همچنین در ایام این دهه، ویژه برنامه جُنگ‌های "نسیم کرامت" در ۲۵ بوستان سطح شهر در حال برگزاری است.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: این برنامه در ۲۵ بوستان منتخب سطح شهر، از جمله بوستان‌های کوهسنگی، وفا، بهار و بهشت در ۱۳ منطقه شهرداری پیش‌بینی شده است.

وی گفت: اجرای پاتوق‌های سرود در نقاط مختلف شهر، نورپردازی و آذین بندی از دیگر برنامه های این معاونت در آستانه میلاد امام رضا (ع) است.