کمبودفضای آموزشی در شهرستان بیرجند/دوشیفته شدن برخی از مدارس متوسطه اول

دکتر مجید بهدانی : در صورتی که مشکل و معضل فضای آموزشی مرتفع نشود،  تعدادی از مدارس متوسطه اول شهرستان بیرجند به صورت دو شیفت درخواهند آمد.


گزارشی از حمید رضا تاکی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند صبح امروز در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان که به ریاست فاضلی فرد فرماندار شهرستان برگزارشد با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های درس و کمبود فضای آموزشی اظهار کرد: سالانه به علت مهاجرت به تعداد دانش‌آموزان  شهرستان افزوده می‌شود و ما با کاهش فضای آموزشی روبه‌رو هستیم.

دکتر بهدانی  تصریح کرد: بسیاری از مدارس این شهرستان ۲ شیفته و با تراکم بالای ۳۰ نفر مدیریت می‌شوند و اگر ساخت و ساز مناسب و اورژانسی را با هدف توسعه فضاهای آموزشی شاهد نباشیم، در سال‌های آینده امکان سه شیفته شدن فضای آموزشی در این شهرستان وجود دارد.

وی گفت: در جلسات مختلف کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش‌آموزی را در مدارس این شهرستان بازگو کردیم و انتظار داریم تا بحران کمبود فضای آموزشی که خطری جدی است، از سوی مسئولان امر جدی‌تر گرفته شده و برای گره‌گشایی از این مشکل گام‌های مؤثری برداشته شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند افزود: ما دغدغه معلمان، مدیران و اولیای دانش‌آموزان را در این کمبود فضای آموزشی به خوبی درک می‌کنیم و تمام تلاش ما بر این است تا مدارس احداثی را هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری رسانده و با کمک گرفتن از ظرفیت خیرین، به ساخت فضاهای آموزشی کمک کنیم

کمبودفضای آموزشی در شهرستان بیرجند/دوشیفته شدن برخی از مدارس متوسطه اول

مجید بهدانی در بخش دیگری از سخنانش به آغاز ثبت نام  مدارس ابتدایی از ۱۶ خرداد ماه اشاره کردو افزود: تعیین محدوده جغرافیایی برای ثبت نام دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی به خاطر کاهش هزینه ها، کاهش حوادث و سوانح، و حفظ امنیت و سلامت جسم و روان دانش آموزان و اولیای آنان است.

وی ادامه داد: به منظوررعایت حقوق شهروندان ساکن درهرمنطقه وثبت نام دانش آموزان درمحدوده منطقه مسکونی و تسهیل درامر ایاب و ذهاب دانش آموزان ، محدوده بندی جغرافیای حوزه ثبت نام مدارس ابتدایی باهمت کارشناسی ابتدایی و با نظارت کارشناسی ارزیابی عملکرد برحسب نقشه جغرافیایی مدیریت آموزش وپرورش تعیین می شود.

دکتر بهدانی، با اشاره به لزوم ارائه قولنامه برای ثبت‌نام در مدارس دولتی برای مشخص شدن و نزدیک بودن محل سکونت دانش آموزان به محل مدرسه، اظهار کرد: موارد زیادی گزارش شده که افراد برای ثبت‌نام فرزندانشان اقدام به گرفتن قولنامه صوری می‌کنند و در واقع ساکن منطقه نزدیک مدرسه نیستند.

وی ادامه داد: این شرایط به دو گروه ضربه می‌زند، هم خانواده‌هایی که باید مبالغی به بنگاه‌های مشاورین املاک بپردازند و قولنامه صوری بگیرند و هم دانش‌آموزانی که ساکن واقعی محدوده مدرسه هستند، اما ظرفیت خالی برای آنها باقی نمی‌ماند و حقشان ضایع می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در ادامه با اشاره به ساخت ۸پروژه آموزشی در سطح شهرستان بیرجند گفت: از سوی مدیرکل نوسازی مدارس استان ، قول بهره برداری از ۲ پروژه با۱۸ کلاس درس برای اول مهر ماه سال جاری گرفته شده است.