۱۰ راس بره میش در نخستین مرکز تکثیر قوچ اوریال کشور متولد شد

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: امسال میش‌های واگذار شده به بخش خصوصی در نخستین مرکز خصوصی تکثیر و پرورش قوچ و میش اوریال کشور در مرکز خراسان‌شمالی ۱۰ راس بره زادآوری کردند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمد خالقی روز شنبه اظهار کرد: امسال در این مرکز که نخستین مرکز تکثیر قوچ اوریال کشور است ۲ میش دو قلوزایی و ۶ میش تک زایی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین مرکز تکثیر قوچ و میش اوریال کشور در سال ۱۳۹۹ در روستای "گلی" شهرستان بجنورد با تحویل گرفتن ۱۲ راس قوچ و میش راه اندازی شد و اکنون شمار این وحوش در این سایت به ۲۸ راس رسید.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: افزایش تعداد قوچ و میش‌ها در حالی است که تعداد میش کمی به این سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته با واگذاری قوچ و میش اوریال به بخش خصوصی موافقت شد و شماری از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در زمینه نگهداری و تکثیر وحوش به ویژه قوچ اوریال ورود کردند.

خالقی ادامه داد: میزان زادآوری وحوش که در اختیار بخش خصوصی قرار داشت؛ کم بود اما زادآوری پارسال و امسال با توجه به تثبیت شرایط نگهداری و کاهش میزان استرس در این حیوان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذار در روستای گلی شهرستان بجنورد در زمین سه هکتاری شرایط مناسب برای پرورش و تکثیر قوچ و میش اوریال فراهم آورده است.
میش اوریال بزرگ‌ترین قوچ وحشی ایران است و نرها شاخ‌های بلند، حلزونی شکل و به طرف پهلوی صورت و روبه جلو خمیدگی دارند.

این پستاندار که مانند بقیه گوسفندها، جنس نر آن قوچ و جنس ماده آن میش نامیده می‌شود به چندین زیرگونه تقسیم می‌شود که در ایران، افغانستان، پاکستان، کشمیر، شمال غربی هند و بخش‌های غربی آسیای میانه زندگی می‌کنند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ۲۰۰ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند.