۲ قلاده یوزپلنگ در میاندشت خراسان‌شمالی مشاهده شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۲ قلاده یوزپلنگ آسیایی در جنوب منطقه میاندشت شهرستان جاجرم در این استان مشاهده شد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، رضا شکاریان روز چهارشنبه اظهار کرد: این گونه زیبا و ارزشمند روز گذشته و در حریم جنوبی پناهگاه حیات وحش میاندشت موسوم به دهنه فیض‌آباد به وسیله یکی از کارکنان شرکت آلومینای ایران مشاهده شدند و تصویر آنان به وسیله گوشی تلفن همراه ثبت شد.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ در کشور است و حضور این گونه وحشی در این منطقه در سال های اخیر به تعداد زیاد مشاهده و ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال چهار مورد مشاهده یوزپلنگ به وسیله مردم و دوستداران محیط زیست گزارش شده است اما این نخستین بار است که تصویر از این گونه ارزشمند ثبت شده است.

وی با اشاره به نصب دوربین های تله ای در منطقه میاندشت گفت: امیدوار هستیم تصاویر امید بخشی از یوزپلنگ در منطقه میاندشت به وسیله این دوربین ها به ثبت برسد.

شکاران افزود: پارسال بیش از ۱۰ مورد مشاهده یوزپلنگ در استان گزارش شد که این امر نشان از پایداری و مناسب بودن وضعیت زیستگاه برای این گونه وحشی و با ارزش است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت با وسعت ۸۵ هزار هکتار و با وجود بیش از سه هزار راس آهو، از دشت های آهو خیز کشور است، جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ دارای اهمیت است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است و این پناهگاه با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد