حدود 40 هزار نفر در نوروز 1402از جاذبه های گردشگری شهرستان خوسف بازدید کردند + عکس

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف : حدود 40 هزار نفر گردشگر در نوروز 1402 در سطح این شهرستان از جاذبه های گردشگری بازدید کردند .


گزارشی از زهرا حیدری


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان ،علی صالحی در گفتکویی با خبرنگار بازتاب خراسان اظهار داشت : در نوروز 1402 حدود 40 هزار گردشگر در شهرستان خوسف از جاذبه های گردشگری و توریستی بازدید کردند .

وی افزود : در این ایام حدود 120 میلیون تومان از صنایع دستی که توسط هنرمندان و کارفرین ها در سطح شهرستان تولید شده بود به فروش رسیده است .
صالحی اشاره ای به بافت تاریخی ثبت شده داشت و افزود : 302 اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 105 اثر ثبت ملی شده است که از این تعداد می توان به بافت تاریخی ماژان ، خور ، گارجگان و نوغاب نام برد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف اظهار داشت : شهرستان خوسف به مرکزیت شهر خوسف در فاصله 36 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی ، حدود شانزده هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و به‌عنوان سومین شهرستان پهناور استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود و از دو بخش مرکزی ، ماژان و پنج دهستان تشکیل شده است .

وی گفت : به‌ لحاظ میراث فرهنگی یکی از شهرستان‌های بسیار غنی در سطح استان است که می‌توانند یک مجموعه کاملی از گردشگری در آن وجود دارد ،از جمله در مرکز شهرستان شهر خوست بافت تاریخی ثبت ملی شده و شامل بافت‌های تاریخی محلی خوسف ، و محلات باغان و جومیان ،و  سر پرچ می باشد.

صالحی افزود :این مجموعه‌ها در کنار هم از باغ‌ها و زمین‌های زارعی اطراف ،رود شاهرود و بافت تاریخی خاصی که بر روی یک صخره بسیار مقاومی قرار گرفته که دو طرفش که یک سو گواب قرار گرفته و یک سوی دیگر هم باغ‌های بسیار زیبا و با درختان میوه تشکیل شده ، این دو موضوع باعث شده که بخش عمده‌ای از بافت تاریخی سالم بماند و گسترش شهر به سمت دیگر قرار بگیرد که یک مجموعه‌ای از منظره فرهنگی و تاریخی در شهر خوسف به وجود آوردند ،

آرامگاه ابن حسام خوسفی ،شاعر قرن نهم هجری قمری

وی افزود :ابن حسام خوسفی ،شاعر قرن نهم هجری قمری و آثار بسیار با اهمیتی از جمله خاوران نامه می باشد که  در سطح جهانی شهرت دارد وآرامگاه این شاعر بر بلندای تپه‌ای که مشرف بر مزارع کشاورزی و بافت تاریخی خوسف قرار گرفته و همه ساله گردشگران مذهبی زیادی از این مکان دیدن می‌کنند .

روستای خور به‌عنوان روستای هدف گردشگری

صالحی در مورد بافت‌ تاریخی خور با بیان اینکه روستای خور به‌عنوان روستای هدف گردشگری هم محسوب می‌شود گفت :  روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در این روستا وجود دارد ، این روستا هم حدود 14 هکتار بافت تاریخی دارد یکی از مشخصه‌های این بافت این هست که کوچه‌های آن عمود برهم می باشد، که بخشی از آن در تابستان سایه‌انداز و باعث شده گرمایی که در این منطقه وجود دارد باعث آزار مردم نشود و در فصل سرما هم از باد سوزانی که وجود دارد، جلوگیری کند .

وی بیان داشت : روستای گارچگان که پایین روستا که سه دوره زندگی در آن وجود دارد ، یک دوره مربوط به آن دست‌ کند هایی هست که به قدمت بین 700 تا 1000 سال قبل برمی‌گرد و همچنین کوه‌هایی که روبه‌روی این روستا قرار گرفته می‌تواند برای بحث کوهنوردی مورد استفاده همه عزیزان قرار بگیرد .

درختان 700 ساله روستای فسون

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف اظهار داشت :درختان 700 ساله روستای فسون ، که این مجموعه‌ای از درختان زیتون هست که به‌عنوان یک اثر طبیعی ثبت ملی شده و این درختان از هفت‌صد سال قبل هنوز زنده هست و در حال حاضر هم به‌عنوان یک نمادی از روستای فسون محسوب می شود .

دق و کویر اکبرآباد یک اثر طبیعی

صالحی افزود : یک اثر طبیعی بنام دق و کویر اکبرآباد ، مرز بین خوسف و سربیشه وجود دارد که این دق ، محلی است که تقریباً خالی از هر گونه پوشش گیاهی به دلیل املاحی که دارد و هیچ گیاهی رویش پیدا نمی‌کند و یک سطح بسیار صاف است و حدود 25 کیلومتر در 6 کیلومتر طول و عرض آن می باشد  که در این محل  ماسه بادی ها و یک کویر بسیار کوچکی وجود دارد که جاذبه خاصی به این محل داده و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه کشانده است

روستای آرک روستای ، تاریخی ،گردشگری و تفریحی در این شهرستان

وی گفت : یکی از روستاهای بسیار زیبای تاریخی و گردشگری ، تفریحی در این شهرستان روستای آرک می باشد ،مردم این روستا با توجه به اینکه به زمین زراعی ارزش زیادی قائل می‌شدند بافت تاریخی آن طوری ساخته‌شده که این خانه‌ها بهم فشرده میباشد ، این روستا آسیاب‌های آبی و با ارزشی دارد که یک آسیاب آبی آن فعالیت می باشد .

وی افزود : گردشگری سلامت بنام آبگرم لوت وجود دارد ،که یکی از آب معدنی آن برای آب درمانی به آن‌جا مراجعه می‌کنند و خدمات می‌گیرند.

وی ادامه داد و افزود : در بحث گردشگری مذهبی اماکن مذهبی را در سطح شهرستان داریم ازجمله امامزاده شاه سلیمان علی امامزاده سلطان ابولقاسم در روستای نصرآباد  و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر که گردشگران مذهبی زیادی در سطح شهرستان در طول سال در این مناطق سفر می کنند .

9 خانه بوم گردی در سطح شهرستان خوسف

صالحی افزود : در بحث اقامتگاه‌های بوم گردی 9 خانه بوم گردی در سطح شهرستان وجود دارد که 6 اقامتگاه فعالیت دارند و گردشگران زیادی مراجعه می کنند و آماده پذیرایی هستند 3 اقامتگاه در روستای گیو و روستای روبیات در حال آماده سازی در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف در پایان اظهار داشت : در بحث صنایع دستی به دو رشته بسیار مهم در سطح شهرستان می شود اشاره ای داشت  یکی بحث مله بافی است که به‌عنوان شهر مله بافی ثبت ملی شده و یک دیگر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی که باید گفت از مواد اولیه این سنگ‌ها به‌خصوص عقیق قرمز در روستای خور وجود دارد  در زمین‌های اطراف کشف می‌کنند و آنها را تبدیل به محصولاتی می‌کنند و به فروش می‌رساند و یک روستا هم وجود دارد بنام روستای مهدیه که  سفالگری در آن از قدیم‌الایام رایچ بوده است .