// ۲۳ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۶:۰۲
پرداخت مستمری بهزیستی به خانواده‌های دارای دوقلو و چندقلو

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ خانواده در استان در نوبت فرزندخواندگی هستند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، حسن شرفی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در خصوص جوانی جمعیت بر اساس ماده‌هایی که تعریف شده بهزیستی هم یک سری مواردی را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث دوقلوها و سه‌قلوها با تولد دو یا سه فرزند طبیعی بوده که وضعیت مالی و اقتصادی خانواده شاید بهم بریزد و هزینه‌های خانواده بالا برود در همین راستا بهزیستی بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته حمایت از این خانواده‌ها را انجام می‌دهد، تصریح کرد: به همین سبب ماهانه پرداختی به این خانواده انجام که میزان آن به خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو ماهانه یک میلیون و۶۰۰ هزار تومان و خانواده‌های دارای سه‌قلو ماهانه ۲ میلیون تومان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مستمری افراد تحت پوشش این نهاد نیز بر اساس بعد خانوار از یک تا ۵ نفر و به بالا سنجیده شده است، یادآور شد: میزان مستمری بهزیستی برای افراد تحت حمایت یک نفر ۶۵۵ هزار تومان و ۵ نفر و به بالا ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان است.

شرفی به نحوه مراجعه خانواده‌های دارای دوقلو و سه‌قلوها برای بهره‌مندی از چتر حمایتی بهزیستی اشاره داشت و گفت: خانواده‌های دارای فرزندان دو و چند قلو می‌توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی در تمام شهرستان‌های استان و در دست داشتن مدارک لازم و تشکیل پرونده از این مزایا بهره مند شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه حمایت بهزیستی از این خانواده‌ها بر اساس قانون در بهزیستی متفاوت‌تر دیده شده به طوری که این حمایت‌ها تنها مربوط به دوران شیرخوارگی فرزندان نبوده بلکه می‌تواند تا سن ۶ سال فرزندان این حمایت از این خانواده‌ها وجود داشته باشد.‌
برخورداری از مزایای طرح حمایت از جوانی جمعیت برای خانواده‌های متقاضی امین موقت

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان داشت: با توجه به مرکز شیرخوارگاهی که در بهزیستی وجود دارد، افراد متقاضی فرزند می‌توانند سرپرستی این کودکان را بر اساس قانون به عنوان فرزندخوانده و امین موقت بر عهده بگیرند.

شرفی ادامه داد: خوشبختانه این افراد نیز می‌توانند از مزایای قانون حمایت از خانواده بهره مند شوند.

وی یادآور شد: در مورد فرزند خوانده، خانواده کودک مشخص نبوده و سرپرستی او به طور دائم به خانواده متقاضی فرزند سپرده می‌شود اما در مورد امین موقت، کودک پدر و مادر بدسرپرست و یا با شرایط نامناسب دارد که سیستم قضائی دستور سرپرستی او را به طور موقت به خانواده‌های متقاضی می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس قانون خانواده‌هایی که سرپرستی کودکان را به عنوان امین موقت برعهده بگیرند اگر بعد از دو سال سیستم قضائی مشخص کند که خانواده اصلی این نوزاد شرایط نگهداری فرزند را ندارند می‌توانند سرپرستی دائم را داشته باشند.

شرفی با تاکید بر خانواده‌ها به سبب اینکه تنها متقاضی نوزاد شیرخوار نباشند، افزود: ۱۹ مرکز شبه خانواده در استان وجود دارد و ۲۰۰ فرزند بدسرپرست و بی سرپرست در این مراکز نگهداری می‌شوند که خانواده‌های متقاضی فرزند می‌توانند سرپرستی این کودکان را برعهده بگیرند و از مزایای دولت در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بهره مند شوند.

وی به روش ثبت نام خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی اشاره داشت و گفت: برای ثبت نام فرزند خواندگی سامانه‌ای تعریف شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

سرپرستی ۲۶ کودک دارای بیماری خاص توسط خانواده‌های متقاضی فرزند در استان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان همه خانواده‌های متقاضی فرزند خوانده هستند، یادآور شد: این در حالی بوده که فرزند امین موقت در استان زیاد وجود دارد همچنین سرپرستی فرزندان دارای شرایط خاص نیز به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شود به طوری که در سال گذشته سرپرستی ۲۶ کودک با بیماری خاص و نیازمند درمان در استان به خانواده‌های متقاضی واگذار شد.

شرفی وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ مرکز برای نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در استان فعال بوده که در این مرکز نوزادان، شیرخوارگان تا کودکان و نوجوانان تا سن ۱۸ سال نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۰ فرزند در این مراکز در استان نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: از سن صفر تا سه سال اجازه واگذاری این فرزندان به بخش غیر دولت و مؤسسات خیریه داده نمی‌شود ولی مابقی آنها با کمکی که خیران و مراکز غیردولتی عهده دار شده‌اند و یارانه‌ای جزئی که دولت به آنها می‌دهند اجازه نگهداری داده می‌شود.

۶۰۰ خانواده در استان در نوبت فرزندخواندگی هستند.

وی به خانواده‌هایی که متقاضی فرزند هستند توصیه کرد: اگر این خانواده‌ها می‌خواهند اتفاقی بیافتد و دارای فرزند شوند باید سرپرستی فرزندان دارای سن بالاتر از نوزادی را برعهده بگیرند این در حالی بوده که افرادی که فرزندان هشت سال به بالا را بخواهند در نوبت نمی‌مانند و افرادی که فرزند دارای بیماری خاص و نیازمند درمان خواسته باشند نیز در نوبت نمی‌مانند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون مددکار بهزیستی تا دو سال و شش ماه بعد از واگذاری فرزند به خانواده‌های متقاضی با مراجعه به منزل این خانواده‌ها شرایط زندگی این کودکان را بررسی می‌کند.

شرفی گفت: خانواده‌هایی که متقاضی فرزندخواندگی هستند باید شرایط خود را بررسی کرده چون بعد از واگذاری و بزرگ شدن فرزند دیگر امکان بازگشت دوباره این کودکان به بهزیستی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های اصلی بهزیستی حمایت از معلولان است، افزود: خانواده‌های دارای معلول بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی‌شان مورد حمایت بهزیستی قرار داده می‌شوند.

حمایت بهزیستی برای مولدهای سالم در جامعه از خانواده‌های دهک‌های پایین

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث جوانی جمعیت بستری را که بهزیستی فراهم کرده موضوع ژنتیک است، گفت: هدف ما این بوده که خانواده‌ها مولد سالم باشند.

شرفی ادامه داد: زوج‌هایی که تصمیم فرزند آوری دارند به ویژه خانواده‌هایی که در بینشان فرد معلول و یا دچار مشکل خاصی وجود دارد حتماً به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و نگران آزمایشات ژنتیک نباشند چون خانواده‌هایی که جزو دهک‌های پایین جامعه بوده مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای خانواده‌هایی که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارد بهزیستی تا سقف ۱۵ میلیون تومان هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد و اگر نیاز به آزمایشات خارج از استان باشند نیز بهزیستی این افراد را به آزمایشگاه‌های رابط خود در خارج از استان ارجاع می‌دهد تا شاهد مولدهای سالم در جامعه باشیم.