// ۱۰ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۶:۴۳
بازار میوه های خوش رنگ و لعاب های بهای درییرجند، در ترازوی گرانی

هر چند بازار میوه در بیرجند پر از میوه های فصل بهار است ولی قیمت آن متناسب با جیب شهروندان نیست.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، بیرجند وقتی قیمت این میوه های خوش رنگ و لعاب مربوط به فصل بهار و تابستان را می پرسیم، تفاوت قیمت در مغازه های مختلف و گرانی آن موجب تعجب برخی از شهروندان می شود و بی شک سبد خرید میوه آنان را تغییر می دهد.

به عنوان مثال قیمت توت فرنگی گاه آنقدر افزایش قیمت می‌باید که به جای فروش کیلویی، آن را در ظرف‌های کوچک با چند دانه میوه به قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می رسانند که نشان از گران بودن این میوه ها است.

مفاخر، با اشاره به تفاوت قیمت های فصل بهار درخراسان جنوبی اظهار کرد: تفاوت قیمت میوه در وهله اول بسته به قیمت دارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت: به عنوان مثال هر کیلو «ملون» یا «طالبی» از ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان در نوسان است که علت آن بسته به کیفیت میوه است که این موضوع را خود شهروندن نیز می توانند تشخیص دهند.

مفاخر بیان کرد: به عنوان مثال میوه توت فرنگی که در فصل بهار مصرف می شود هر کیلو بین ۳۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان در نوسان است که علت آن به درشتی میوه، کیفیت آن و ... بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه به نظر من قیمت میوه در خراسان جنوبی نسبت به استان‌های همجوار مناسبت‌تر است، گفت: قیمت هر کیلو هندوانه در میدان میوه و تره بار بیرجند بین ۶ تا هفت هزار تومان و در مغازه ها بین هشت تا ۱۰ هزار تومان در نوسان است ولی خود من چند روز قبل در یکی از شهرهای شمال کشور هندوانه کیلویی ۲۰ هزار تومان خریداری کردم.

قیمت میوه در بیرجند نسبت به بسیاری شهرها منصفانه تر است

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند ادامه داد: علت منصفانه تر بودن قیمت میوه در بیرجند(علی رغم پرداخت کرایه حمل و نقل) نسبت به برخی دیگر از شهرها را باید در قانع بودن و انصاف اصناف استان دانست.

مفاخر گفت: از طرف دیگر طبیعی است که در وانت های میوه فروشی و...قیمت میوه ۱۰ درصد پایین‌تر از سایر نقاط باشد چرا که آن‌ها هزینه کرایه مغازه، مالیات و ... نمی دهد که در پاسخ به چرایی نوسان قیمت باید این موارد را مد نظر قرار داد.

وی ادامه‌داد: ما میوه را از همه استان‌های کشور، از ارومیه و چابهار و جیرفت و ... به استان وارد می کنیم و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.