بالا بودن تعرفه بیمه گل نرگس و استقبال ناخوشایند کشاورزان

 مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در طی سال‌های گذشته بیمه گل نرگس برای کشاورزان محقق شده است، اما به دلیل بالا بودن تعرفه‌های بیمه استقبال چندانی از سوی کشاورزان رخ نداده است.



به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان عبدالرضا رضایی، با بیان اینکه تعرفه‌های بیمه براساس تراکم کشت گل نرگس و تعداد شاخه در هر متر مربع محاسبه می‌شود، تصریح کرد: برای گل نرگس سه تعرفه با نرخ‌های ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ۹ هزار تومان و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیمه گل نرگس عوامل خسارتی از جمله تگرگ، زلزله، سرما و یخبندان و سیل را زیرپوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: از آنجایی که مهم‌ترین عامل حمایت از کشاورز و کاهش آسیب دیدگی ناشی از خسارت ها بیمه است، ما در تلاش هستیم تا با گرفتن بخشودگی های بیمه و کاهش تعرفه‌ها، امکان استفاده از بیمه را از طرف کشاورزان افزایش دهیم.

رضایی با بیان اینکه از ابتدای مهر با شروع سال زراعی جدید بیمه محصولات کشاورزی از جمله گل نرگس در استان آغاز شده است، یادآور شد: با اعلام تعرفه‌ها از سوی ستاد صندوق بیمه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های فروش و شعب بیمه‌ای بانک کشاورزی در خصوص بیمه گل نرگس اقدام کنند.

برداشت گل نرگس، امسال از سطح ۳۹ هکتار از باغات خراسان جنوبی آغاز شده و ۱۶ میلیون شاخه گل نرگس از این سطح برداشت شد. در طول سال‌های اخیر، فعالیت‌های بسیاری انجام شده است تا کمی از مشکلات نرگس‌کاران مرتفع شود، از راه‌اندازی اولین مرکز خرید توافقی گل نرگس در شهرستان خوسف تا امضای تفاهم‌نامه‌ها و تا امروز که گل نرگس تحت پوشش بیمه قرار گرفت. برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی از اواخر آبان آغاز شده و در صورتی که شرایط جوی استان مساعد باشد تا نیمه اسفند ادامه دارد.

شرایط اقلیمی خراسان جنوبی، آب، هوا، تغذیه و کودهای حیوانی باعث شده کیفیت گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی بهتر باشد که این نیز مزیتی برای استان است؛ از طرفی شرایط آب و هوایی گرم و خشک استان میزان بهره وری و تولید را نسبت به سایر استان‌هایی که گل نرگس دارد کمتر می‌کند


کد خبر 158

کد خبرنگار : 100