// ۰۷ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۵:۴۶
برنامه‌ریزی ، تکمیل ۱۱۷ کیلومتر باند دوم راههای در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۰۲ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در دولت سیزدهم افتتاح شده و تا پایان امسال نیز قرار است ۱۱۷ کیلومتر باند دوم دیگر به بهره‌برداری برسد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در برنامه رادیویی میز خبر به مناسبت هفتم اردیبهشت روز ایمنی حمل و نقل افزود: در حال حاضر ۵۵۳ کیلومتر باند دوم در سطح استان در دست اجراست که بهره‌برداری از آنها نقش موثری در افزایش ایمنی حمل و نقل دارد.

وی گفت: حمل و نقل از منظر اقتصادی از اولویت‌های برنامه‌ریزی بوده و صنعت حمل و نقل و مسیرهای جاده‌ای از زیربناهای توسعه‌ای هر کشوری است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: هشت درصد تولید ناخالص ملی متأثر از صنعت حمل و نقل است و این بخش زیربنای توسعه و پیشرفت و نیز عامل تولید و اشتغال به شمار می‌رود لذا نیازهای بخش‌های مختلف با حمل و نقل تضمین می‌شود و برای توسعه ملی باید به پیشران صنعت حمل و نقل توجه کنیم.

وی گفت: هر فعال اقتصادی نیازمند اطلاعات هزینه‌ای حمل و نقل است چرا که چهار و نیم تا ۹ درصد قیمت تمام شده هر کالا به صنعت حمل و نقل بر می‌گردد بنابراین برای دسترسی بیشتر و راحت‌تر باید برنامه داشته باشیم.

عباس‌زاده با اشاره به وجود ۱۰ درصد مساحت کشور در خراسان جنوبی افزود: استان پهناوری با حدود ۱۸ هزار کیلومتر راه داریم که بیشتر آنها در حوزه روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: وجود سه کریدور اصلی، طول راه‌ها و کویری بودن، شرایط خاصی را بر راه‌های استان خراسان جنوبی حاکم کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور متوسط هر روز در جاده‌های استان یک فوتی داریم که جای نگرانی دارد گفت: سال گذشته بیش از پنج هزار تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در جاده‌های استان داشتیم لذا مبحث ایمنی راه‌ها و استفاده از جاده بسیار مهم است.

وی افزود: در مورد ایمنی حمل و نقل، عامل جاده، وسیله نقلیه و عامل انسانی در عرض هم و از صفر تا ۱۰۰ درصد در تصادفات نقش دارند، راه‌ها باید با استانداردهای لازم، ملی و فنی احداث و باندهای رفت و برگشت نیز جدا شوند اما حداقل به طور متوسط ۲۰ درصد سرعت رانندگی در جاده‌های استان بیشتر شده که شدت و تعداد تصادف را افزایش داده است.

عباس‌زاده، محورهای زاهدان - نهبندان، نهبندان - سربیشه، طبس - یزد، سربیشه - درح و بیرجند - قاین را پنج محور پرترافیک استان نامید و اظهار داشت: دوبانده‌سازی ۱۲ کیلومتر محور قاین در دستور کار است و محور سربیشه به آرین شهر هم انجام شده است.

وی گفت: حذف نقاط حادثه‌خیز و پر حادثه، اصلاح شیب شیروانی و توسعه استراحتگاه‌ها در جاده‌های استان به ایمنی حمل و نقل کمک می‌کند که در دستور کار است.