// ۰۵ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۹:۰۶
گرامیداشت پنجم اردیبهشت در سطح ملی در دستور کار است

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: مراسم گرامیداشت پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس که در سال‌های اول به شکل شهرستانی و سال‌های بعد استانی بوده، قرار است سال آینده کنگره ملی آن برگزار شود.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،علی اکبر رحیمی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برنامه‌های سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس از یک هفته قبل شروع شده است و ادامه دارد.

وی اظهار داشت: استاندار خراسان جنوبی در مراسم گرامیداشت پنجم اردیبهشت در مسجد شکر طبس سخنرانی می‌کند و همسر شهید "محمد منتظر قائم" تنها شهید این واقعه و چند نفر از کسانی که در زمان وقوع حادثه در منطقه حضور داشتند نیز مطالبی را بیان خواهند کرد.

فرماندار ویژه طبس با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای ایجاد موزه استکبارستیزی در صحرای طبس انجام شده است گفت: ۱۳ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده و قطعات هواپیماها و بالگردهای آمریکایی در مکان این موزه نگهداری می‌شود.

وی درباره احداث موزه عبرت در داخل شهر طبس گفت: از حدود یک سال قبل زمینی در این زمینه در نزدیکی باغ گلشن مشخص شده که در حال انجام توافقات مربوط است تا یک طبقه از آن به موزه عبرت اختصاص یابد.

رحیمی افزود: همچنین تعدادی از گرافیست‌های کشور برای برگزاری رویداد ملی "افول ابرهه" به طبس دعوت شده‌اند که فعالیت آنان تا پایان هفته جاری ادامه دارد و روز جمعه اختتامیه این رویداد ملی برگزار می‌شود.

وی گفت: فیلم مستند "مرد شنی" هم توسط یکی از هنرمندان طبسی تولید و به مناسبت سالگرد پنجم اردیبهشت پخش شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس ادامه داد: واقعه صحرای طبس بعد از جنگ جهانی دوم بی‌نظیر بود که یک قدرت جهانی در قالب آن برای آزادسازی جاسوسان خود اقدام کرد ولی شکست خورد.

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) در سال ۱۳۵۸ گفت: آمریکا قصد داشت با انجام یک عملیات پارتیزانی و با به حرکت درآوردن هواپیماهای خود از روی ناو هواپیمابر برای آزادسازی جاسوسان خود اقدام کند.

رحیمی افزود: هواپیماهای سی ۱۳۰ و بالگردهای آمریکا پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در فرودگاهی در صحرای طبس فرود آمدند و از آنجایی که خداوند متعال می‌خواست، آنها با همه فناوری که داشتند، نتوانستند ماموریت خود را انجام دهند و هنگام سوخت‌گیری، طوفان شن شروع شد که با برخورد بالگرد در حال سوخت‌گیری، شن‌های صحرای طبس ماموریت الهی خود را به خوبی انجام دادند و این عملیات با شکست مواجه شد.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها قصد داشتند در ادامه ماموریت خود در ورزشگاه امجدیه تهران فرود آیند و زمینه آزادسازی جاسوسان آمریکایی را فراهم کنند.

فرماندار طبس با اشاره به این سخن کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا که گفته بود "دستی پشت سر این انقلاب است" گفت: روز بعد از وقوع این حادثه ابعاد مختلف آن مشخص شد و با بمباران هواپیماهای آمریکایی همه اسناد و مدارکی که در آنها وجود داشت، از بین رفتند.

وی اضافه کرد: شهید محمد منتظر قائم که اصالتا فردوسی است در آن زمان از یزد خود را به صحرای طبس رساند و هنگام بمباران هواپیماهای آمریکایی به دستور بنی صدر، به شهادت رسید.

رحیمی گفت: یادمان شهید منتطر قائم در طبس ایجاد شده اما آرامگاه این شهید بزرگوار در یزد است.

وی افزود: انقلاب اسلامی انقلابی الهی بود که در آن امام خمینی (ره) بدون بهره‌گیری از تجهیزات نظامی و تنها با تکیه بر قدرت الهی توانست انقلاب را به پیروزی برساند که این مسیر همچنان ادامه دارد.

مراسم گرامیداشت پنجم اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان و قشرهای مختلف مردم در مسجد شکر طبس در حال برگزاری است و به طور زنده از شبکه استانی خاوران پخش می‌شود.