// ۰۳ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۵۲
دریافت تسهیلات ارزان قیمت بافندگان سیاه‌چادر در خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایری خراسان‌شمالی گفت: بافندگان سیاه‌چادر عشایر برای تولید این محصول حمایت می‌شوند و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنان قرار می‌گیرد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، رضا روشن ضمیر اظهار کرد: در این زمینه هر فرد حتی اشخاص غیر از عشایر در زمینه تولید سیاه چادر طرح ارائه کند از تسهیلات ارزان قیمت بهره مند می شود.

وی با تاکید بر لزوم بافت سیاه چادر برای رونق گردشگری عشایری خراسان‌شمالی گفت: اولین الزام برای رونق‌بخشی به گردشگری عشایری تهیه سیاه چادر است، بنابراین در تلاش هستیم که صندوق‌های اعتباری خرد زنان عشایری استان را به تامین سرمایه برای بافت سیاه چادرها ترغیب کنیم.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌شمالی گفت: پارسال ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای بافت سیاه چادر به صندوق خرد زنان عشایر استان پرداخت شد.

وی افزود: تسهیلات برای بافت سیاه چادر در قالب صندوق خرد زنان عشایر در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و تاکنون این صندوق در شهرستان اسفراین در این باره از این تسهیلات استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه این صندوق در سایر شهرستان ها می تواند برای بافت و تولید سیاه چادر از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کند افزود: در شهرستان اسفراین ۱۵ نفر به تولید سیاه چادر مشغول هستند و سالانه ۲۵۰ مترمربع و به تعداد پنج سیاه چادر تولید می شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌شمالی اظهار کرد: برای گسترش و توسعه بافت سیاه چادر برای هر نفر بافنده دست کم به ۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه برای خرید دستگاه نخ ریسی و بافت نیاز است و در این باره در صورت ارایه طرح به افراد تسهیلات پرداخت می شود.

روشن ضمیر درباره مشکلات تولید سیاه چادر در استان گفت: ماده اولیه سیاه چادر، موی بز است و با توجه به اینکه جمعیت بز در دام های عشایری و روستایی استان بسیار کم است، تامین ماده اولیه با مشکل روبه رواست.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌شمالی با بیان اینکه برای هر سیاه چادر حدود ۱۰۰ کیلوگرم موی بز نیاز است افزود: در تلاش هستم تا موی بز برای تولید سیاه چادر از سایر استان ها از جمله سیستان و بلوچستان تامین شود.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند