// ۲۷ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۰۱
برگزاری سنت دیرینه کشتی با چوخه در خراسان شمالی

کشتی با چوخه، ورزشی محلی با قدمت چند صد ساله در شمال خراسان است که طرفدارانش همه ساله در فصل بهار به تماشای مبارزات چوخه‌کاران می‌روند، اینک شمارش معکوس برای برگزاری این مسابقات در سوم اردیبهشت ماه جاری آغاز شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، کشتی باچوخه که در گذشته کشتی کُردی نامیده می شد، یکی از سنن مردم کُرد شمال خراسان است که نه‌ تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک آیین فرهنگی و پهلوانی در تمام شئونات زندگی مردم جریان دارد و با آداب و رسوم خاصی اجرا و گرامی داشته می‌ شود.

این ورزش یادآور روحیه سلحشوری، جوانمردی، تعاون و پهلوانی نزد مردم این منطقه است و به طور معمول در جشن‌ ها، مراسم عروسی و اعیاد در فضای باز، بر روی چمن و یا خاک نرم، در روستاها، ایلات و عشایر انجام می شود.

کشتی باچوخه در تمامی نقاط خراسان شمالی انجام می‌شود، چوخه یا چوخا در لغت به معنی جلیقه‌ای است که چوپانان محلی به تن می‌کردند، جنس آن از پشم حیوانات اهلی (گوسفند) است و به دلیل خاصیت پشم، لباسی ضخیم درست می‌شود. در فرهنگ دهخدا معنی چوخه (چوخا) به معنی جامه پشمین است و در فرهنگ‌نامه معین به معنی جامه پشمین خشن که چوپانان می‌پوشند آمده است و علت نام‌گذاری کُشتی با چوخه استفاده کشتی‌گیران از این لباس هنگام کشتی گرفتن است.

رقابت‌های کشتی با چوخه ایران با حضور دهها هزار نفر از مردم مناطق خراسان همه ساله در ۱۴ فردوین ماه در گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می‌شود. اهمیت این مسابقات تا جایی است که شهر به حالت تعطیل در آمده و در پایان نیز به چوخه‌کاران برتر جوایزی اهدا می‌شود؛ جوایزی برگرفته از زندگی سنتی مردم مناطق خراسان.

همزمان شدن این مسابقات امسال با ماه مبارک رمضان موجب شد تا مسوولان کشتی با چوخه زمان برگزاری پرطرفدارترین بازی بومی ومحلی ایران را به اردیبهشت ماه موکول کنند اما دوستاداران این سنت دیرینه بی صبرانه در انتظار برگزاری این مسابقه هستند.

"گود زینل خان" میزبان چوخه کاران

ایام عید که نزدیک می شد مردم این خطه سراغ تاریخ برگزاری مسابقات کشتی را می گیرند و اسامی چوخه کاران این خطه نقل مهمانان نوروزی می شود و رفته رفته که به ۱۴ فروردین ماه زمان تاریخی برگزاری این مسابقات نزدیک می شویم بر حساسیت برگزاری مسابقات نیز افزوده می شود.

گود زینل خان اسفراین که همه ساله در ۱۴ فروردین ماه میزبان برگزاری این مسابقات است امسال بدلیل ماه مبارک رمضان به سوم اردیبهشت ماه موکول شد و کردهای شمال خراسان امسال را با کمی تاخیر این مسابقات را برگزار می کنند.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در این خصوص گفت: با تصمیم ستاد کشتی با چوخه کشور به دلیل مقارن شدن با ماه رمضان امسال این پیکار کشتی از روز ۱۴ فروردین ماه به سوم اردیبهشت ماه موکول شد.

داوود خدابنده اظهار کرد: این پیکارهای کشتی با حضور نام آوران این رشته از استان های مختلف در گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می شود و بیش از ۵۰ هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می یابند.



جذب ۱۲ میلیارد ریال برای برگزاری مسابقات

گودزینل خان اسفراین برای کشتی گیران روز تاریخی را رقم می زند و از ۵۰ هزار تماشاگر و مسوول عالی رتبه خراسان شمالی میزبانی می کند که این حجم از ورزشدوستان در یکجا هزینه های خدماتی زیادی را می طلبد که در گذشته با مشکلاتی نیز همراه بوده است ولی امسال به مدد تلاش مسوولان استانی اعتبار ویژه و قابل توجهی در این زمینه جذب شده است و همه چیز مهیای یک رقابت هیجانی برای ورزش دوستان این خطه است.

نماینده مردم شهرستان های اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای رویداد ملی کشتی با چوخه در شهرستان اسفراین جذب شد این در حالی است که سال گذشته ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جذب شده بود.

امان الله حسین پور اظهار کرد: جایگاه ورزش استان علی رغم تلاش های انجام شده با ایده آل فاصله دارد چرا که این استان مهد کهن ورزشی های بومی محسوب می شود ولی زیرساخت ها و قابلیت های آن به خوبی تامین نشده است.

امان الله حسین پور کشتی باچوخه را ورزشی کشوری و بین المللی برشمرد و افزود: انجمن مستقل کشتی باچوخه بعد از برگزاری جلسات مختلف با وزارت ورزش در مصوب و باید در این راستا اقدامات بیشتری انجام شود تا سریعتر به جایگاه واقعی خود برسد.

کشتی سنتی با چوخه خراسان شمالی از ورزش‌های پرطرفدار این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام رشته های کشتی آزاد و فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است