// ۲۷ فروردين ۰۲ ، ۰۶:۳۲
تالاب کجی نهبندان خشک شد/نمک و خاک جای آب را گرفت

متأسفانه به واسطه کاهش نزولات جوی در نهبندان تالاب کجی این شهرستان خشک شده و نمک و خاک جای آب را گرفته است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،  تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از جاذبه‌های بی نظیر شرق کشور و خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در ۷۵ کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد.

با توجه به اینکه در ماه‌هایی از زمستان و بهار تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای آب است، این تالاب محل امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شود و هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در آن مأمن و سکنا می‌کنند.

بیش از ۱۴ گونه پرنده اعم از گونه‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب یافت می‌شوند که شامل بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، زاغی، عقاب طلایی، زاغ‌بور، دال، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه‌قبا، جغد کوچک، گنجشک درختی، دم جنبانک، ابلق، هدهد و پرستو است.

خشک شدن تالاب کجی نمکزار نهبندان

اما امسال شرایط برای این تالاب متفاوت بوده و کمبود نزولات جوی و عدم جاری شدن رودخانه‌های اطراف تالاب موجب خشک شدن آن شده است که عواقب زیست محیطی عدیده ای را برای شهرستان به همراه خواهد داشت.

امیر کوهستانی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شده و سطح آن را تنها نمکزار پوشانده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع بی شک تبعات محیط زیستی برای منطقه به همراه دارد، بیان‌کرد: زمانی که تالاب به واسطه کمبود باران آبگیری ندارد به یکی از کانون‌های اصلی ریزگردها در منطقه اطراف خود تبدیل می‌شود.

پاییز تالاب تنها ۱۵ درصد آبگیری شد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: تالاب در آذرماه ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد آبگیری شده بود ولی متأسفانه در بهمن ماه همان مقدار نیز خشک شد در حالی که در سال قبل از آن حدود ۸۰ درصد آبگیری داشت.

کوهستانی با تأکید بر اینکه تالاب کجی نهبندان یک تالاب فصلی است، یادآور شد: در سال‌های پرباران که تالاب آبگیری می‌شود تا اواخر آذرماه پرآب بوده و جلوهای طبیعی زیبایی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرستان نهبندان باران‌های قابل توجهی در فروردین ما نبارید که زمینه آبگیری تالاب را فراهم کند و از طرف دیگر آبگیری تالاب به جاری شدن رودخانه‌های اطراف آن ارتباط دارد که این مورد نیز رخ نداد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد بارندگی‌های مطلوبی باشیم که در نتیجه آن آبگیری در تالاب کجی رخ دهد و شاهد حضور گردشگران از نقاط مختلف در این منطقه باشیم.