// ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۰۶
آغاز کوچ زودهنگام بهاری عشایر خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: کوچ زود هنگام بهاری عشایر از مناطق گرمسیر به سوی مراتع سردسیر در این استان آغاز شد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمدحسین جعفری روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: امسال باتوجه به کاهش بارندگی و نبود علوفه در مراتع قشلاقی، عشایر به ناچار حدود سه هفته زودتر از موعد مقرر کوچ خود را آغاز کردند.

وی افزود: عشایر درون کوچ خراسان رضوی از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه های هزارمسجد، کلیدر، عمارت و حوزه‌هایی از شهرستان های یاد شده نقل مکان می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی افزود: عشایر برون کوچ استان نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان حرکت خود را آغاز کرده و با عبور از خراسان شمالی، در ارتفاعات مناطق ییلاقی شهرستان قوچان استقرار می‌یابند.

وی ادامه داد: تعداد خانوار کوچنده از استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان رضوی بسته به شرایط آب و هوایی حداکثر ۴۵۰ خانوار است که با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر به خراسان رضوی کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی حاکم بر استان و کاهش علوفه و افزایش نیاز دام به نهاده‌های دامی و آب و به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ، تانکرهای آبرسان به عشایر کوچرو آبرسانی را انجام می‌دهند، همچنین شبکه‌های تعاونی عشایری نیز علوفه مورد نیاز دام، سوخت، آرد و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوارهای عشایر را تامین خواهند کرد.

جعفری افزود:عشایر خراسان رضوی از اواخر فروردین ماه مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک و در نیمه دوم اردیبهشت ماه در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت حداکثر سه ماه در مناطق ییلاقی حضور داشته و سپس به سمت میان‌بندها و مزارع مسیر حرکت خود را ادامه می‌دهند.

وی با تاکید بر حمایت و رفع مشکلات احتمالی در حین کوچ عشایر گفت: براساس آیین نامه ساماندهی عشایر، دستگاه‌های اجرایی شامل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، منابع طبیعی، دامپزشکی، نیروی های انتظامی و امنیتی وغیره موظفند نسبت به ارائه خدمات در حوزه‌های وظایف خود تمهیدات و خدمات لازم را به عشایر ارائه کنند.

جعفری گفت: برابر با تقویم کوچ و مصوبات مدیریت کوچ خراسان رضوی، عشایر در زمان تعیین شده به مراتع ییلاقی وارد خواهند شد و تا آن زمان از مسیر ایل‌راه‌های عشایری در مسیر کوچ به چرای دام خود مشغولند.

عشایر استان خراسان رضوی با داشتن درصد ۱۲.۵دام سبک استان سالانه حدود ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن مواد لبنی، هزار و ۳۰۰ تن الیاف دامی (شامل پشم، کرک و مو) و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع دست بافته (شامل گلیم، جاجیم، قالیچه، تابلو فرش و ... ) تولید و به بازار عرضه می‌نمایند