// ۲۰ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۳۷
۳۰ درصد ایل‌راه‌های خراسان شمالی تصرف شده است

سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ۳۶۰ کیلومتر معادل ۳۰ درصد از ایل‌راه های عشایری استان در سال های اخیر تصرف شده است و این تولیدکنندگان در زمان کوچ با مشکل مواجهه می شوند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،مهدی خانی روز یکشنبه اظهار کرد: طول ایل‌راه های استان یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر است که تنها ۲ سوم از این طول برای عشایر باقی‌مانده است.

وی افزود: عشایر استان در سه ایل‌راه کوچروی می کنند که در هر سه مورد این راه ها به وسیله روستاییان و یا بخش دولتی تصرف شده است.

سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: سال های گذشته برای اجرای پروژه های توسعه ای از اداره کل عشایری استعلامی دریافت نشده است و بر این اساس بخش زیادی از ایل‌راه ها تصرف شد اما امسال استعلام ها دریافت می شود و انتظار می رود تا مشکل تصرف کاهش یابد.

خانی خاطرنشان کرد: تخریب و تصرف ایل‌راه ها سبب شده تا عشایر در زمان کوچ و توقف در میان بندها با مشکل مواجهه شوند و تامین علوفه برای دام سخت تهیه شود.

خراسان شمالی قطب دامپروری

براساس آخرین سر شماری سال ۹۷، عشایر خراسان شمالی با بیش از هفت هزار و ۱۶۸ خانوار و بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت، در سه زیست بوم شامل اترک شمالی و اترک جنوبی و کرمانج غربی کوچ روی دارند.

ایل‌راه های خراسان شمالی از سه بخش تشکیل شده است؛ ایل‌راه شمالی مسیر شمال شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه تپه است.

ایل‌راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوره میدان و مراوه تپه و ایل‌راه میانی از قوچان تا مانه وسملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه تپه را شامل می شود و هر کدام از این مسیرها بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد.

عشایر خراسان شمالی در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.

در این استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است و همچنین این استان دارای ۸۲ هزار راس دام سنگین است که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر دارد.