// ۰۹ فروردين ۰۲ ، ۱۳:۴۸
جاری شدن سیلاب در خراسان جنوبی خسارت برجا گذاشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بر اثر وقوع سیلاب، خساراتی به بخش کشاورزی و باغی، راه‌های عشایری، راه‌ها، ابنیه و آبنماها و برخی شبکه‌های آبرسانی کنار رودخانه‌ها در این استان وارد شده که میزان خسارت در حال برآورد است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمدعلی آخوندی روز چهارشنبه‌ در گفت و گویی اظهار داشت: وقوع سیلاب در برخی نقاط موجب شکستن بندهای خاکی شده به طوری که با شکستن بند خاکی بالادست در یکی از روستاهای شهرستان بشرویه با استفاده از بند خاکی پایین‌دست از ورود سیل به داخل روستا جلوگیری شد.

وی گفت: علاوه بر این در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و فردوس که وقوع سیلاب را نداشتیم، جاری شدن روان‌آب موجب بروز خساراتی در این مناطق شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: یک روستای ۱۰ خانوار در منطقه عشق‌آباد طبس بر اثر سیلاب دچار آبگرفتگی شد که همه خانوارها به محل امن انتقال داده شدند و یک واحد مسکونی هم در شهرستان درمیان بر اثر سیلاب به طور کامل تخریب شد.

وی گفت: بیشترین بارش‌های اخیر در شهرستان‌های طبس، درمیان، زیرکوه، بشرویه، قاینات و خوسف بوده که جاری شدن روان‌آب و سیلاب را به دنبال داشته است و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز برخی راه‌های استان بر اثر باران شدید باران و وقوع سیلاب به صورت موقت بسته شد که از بامداد امروز با تلاش راهداران بازگشایی شده است.

آخوندی افزود: دیروز در برخی محورهای استان شاهد بارش شدید باران و بعضی از مناطق بارش تگرگ بودیم که منجر به آبگرفتگی معابر، کندی تردد و انسداد موقت راه‌ها شد.

وی گفت: راه‌های طبس به اصفهان، طبس - عشق‌آباد به بردسکن و راه عشایری محمدآباد به آهنگران زیرکوه که به دلیل بارش شدید و سیلابی شدن مسیر بسته اعلام شده بود با فروکش کردن سیلاب و تلاش راهداران بازگشایی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین بر اثر بارش تگرگ شدید و جاری شدن سیلاب، خسارت‌هایی به دامداران وارد شد به طوری که در روستای چاه جملی از توابع بخش نیمبلوک قاینات حدود ۵۰ راس دام تلف شدند.

وی بیان کرد: تیم‌های ارزیاب در هر شهرستان به روستاها و محلات خسارت دیده از سیلاب اعزام شده‌اند تا مقدار خسارت را برآورد کنند.

آخوندی همچنین از صدور هشدار سطح نارنجی برای کاهش دما در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با کاهش پنج تا هفت درجه‌ای دما از ۱۱ تا ۱۳ فروردین، یخبندان و سرمازدگی قابل پیش‌بینی است لذا به کارگیری تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات و خسارت در حوزه کشاورزی، دام و طیور لازم است.

وی تاکید کرد: مسافران نوروزی با توجه به سرد شدن هوا طی روزهای آتی استفاده از اسکان سرپوشیده را مدنظر قرار دهند در شرایط جوی نامساعد با احتیاط رانندگی کنند.

سامانه بارشی جدید روز دوشنبه هفته جاری در خراسان جنوبی فعال شد و هواشناسی در این خصوص هشدار سطح زرد صادر کرد