// ۰۹ فروردين ۰۲ ، ۰۹:۱۹
مناطق گردشگری شهرستان طبس در قُرُق گردشگران و مسافران نوروزی + عکس

بازدید بیش از یک میلیون نفر از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و مذهبی ژئو پارک جهانی شهرستان طبس


  گزارشی از حمید رضا تاکی



محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان اظهار داشت: شهرستان طبس بعنوان سومین ژئوپارک جهانی کشورمان در منطقه‌ای با اقلیم بیابانی همراه با آب و هوای گرم و خشک و دارای ۳ بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان که تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.


عرب گفت: تا پایان هفتمین روز از سال 1402 بیش از یک میلیون نفر از دیار «نخل و نارنج و نرگس و شالی» ، سرزمین کویرهای رویایی و بهشت طبیعت ایران بازدید کرده اند. آب و هوای مطبوع و تنوع جاذبه های گردشگری در کنار وجود زیرساخت های اولیه مانند فرودگاه و راه آهن و سیستم حمل و نقل مناسب ، باعث ورود جمع کثیری از گردشگران از نقاط مختلف کشور به طبس گردیده است.


به گفته وی : طبس تقریباً در همه شاخه ها و زمینه های گردشگری دارای پتانسیل های منحصربفردی است.آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم ع باعث شده در زمینه گردشگری مذهبی ، طبس جزء شهرهای مذهبی مطرح در سطح کشور باشد. باغ تاریخی گلشن به عنوان نمونه‌ای شاخص از باغ‌های ایرانی ، ارگ کهن طبس، سد کهن کریت، طاق شاه عباسی به عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، کاروانسراها، مدارس، مساجد و آب انبارها بخشی از مهم‌ترین بناهای فرهنگی ـ تاریخی این ژئوپارک به حساب می‌آیند.


به گفته عرب: رشته کوه زیبای شتری در بخش شرقی شهرستان طبس با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، ایران مرکزی را از بیابان لوت جدا کرده و اختلاف ارتفاع ۲۲۰۰ متری را با شهر طبس را ایجاد نموده است. در کنار این رشته کوه‌ها و کوهستان‌های مرتفع، مناطق پست و هموار کویری نظیر کویر‌های گسترده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها با جاذبه‌های منحصر به فرد و همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه، بر جذابیت این منطقه افزوده‌اند. دره‌های مشهور کال جنی، کال سردر و کال تفتو با جریان دائمی آب در بستر آنها، چشمه‌های آبگرم، معادن نوین و کهن، ریخت‌های فرسایشی و زمین‌ساختی نیز از زیبایی‌های این ژئوپارک هستند.


عرب افزود: ارزش‌های زیست‌محیطی ژئوپارک جهانی طبس از جمله پناهگاه حیات وحش نایبندان به عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، رویشگاه جنگلی سنو و بزرگترین رویشگاه آنغوزه شیرین ایران، آن را به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در ایران مطرح کرده است.


عرب همچنین گفت : ژئوپارک جهانی طبس با 38 ژئو سایت در حوزه های مختلف و با ظرفیت های متنوع ، روستاها و مناطق نمونه گردشگری نظیر خرو، کُریت، اِصفَهک، نایبند، پِیکوه، پیرحاجات، اسفندیار، سُرُند و مُودر، اِزمیغان و ده‌ها روستای دیگر همراه با اقامتگاه‌های بومگردی ، هتل ها و ظرفیت های گردشگری غذا ، صنایع دستی و سوغات محلی خاص و ویژه ، پذیرای گردشگران هستند.

لذت شترسواری در باغ تاریخی گلشن طبس

استقبال گردشگران از شترسواری در مناطق گردشگری شهرستان طبس در نوروز امسال بی نظیر بوده است.
محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ضمن بیان این مطلب افزود : به منظور اجرای برنامه های مفرح و متنوع و استفاده از ظرفیت های موجود در شهرستان و در راستای پرکردن وقت و ایجاد تجربه های جدید برای گردشگران و مسافران نوروزی ، امکان شتر سواری در باغ تاریخی گلشن طبس پیش بینی شده که بسیار مورد توجه و استقبال گردشگران قرار گرفته است.

به گفته عرب : همچنین در روستای هدف گردشگری ازمیغان ، بازارچه صنایع دستی و سوغات محلی دیهوک ، کویر حلوان و ... نیز امکان تجربه شتر سواری فراهم گردیده است.

عرب افزود : سوارکاری از ورزش‌هایی است که در چند دهه اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته‌است، با این وجود سابقه‌ای طولانی داشته‌است و می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به‌شمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته‌است که خوشبختانه شهرستان طبس در زمینه ورزش سوارکاری دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی است و پیست اسب سواری در روستای الله آباد در نزدیکی شهر طبس پذیرای خیل عظیم علاقمندان و گردشگران نوروزی می باشد.