استاندار خراسان‌جنوبی از بافت وبناهای تاریخی شهر بیرجند بازدید کرد

 استاندار خراسان  جنوبی با حضور در بافت تاریخی شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی با آثار باستانی، مساجد و خانه های قدیمی، موزه ها، آب انبارها و... موجود در این بافت آشنا شد.

استاندار خراسان‌جنوبی از بافت وبناهای تاریخی شهر بیرجند بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان، عصر امروز جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی مسجد خواجه خضر، موزه عروسک، پستخانه، پایگاه میراث فرهنگی شهر بیرجند را مورد بازدید قرار داد.

استاندار از آب انبار تاریخی محسن زاده (حاجی خان) به عنوان بزرگترین آب انبار تاریخی شهر بیرجند نیز دیدن کرد.مدرسه شوکتیه(حسینیه امام رضا (ع))، سومین مدرسه ایرانی به شیوه نوین نیز از دیگر بناهایی بود که قناعت به طور ویژه مورد بازدید قرار داد.

 استاندار خراسان جنوبی همچنین ازباغ و عمارت رحیم آباد از باغ های تاریخی شهر بیرجند می باشد که در سال 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بازدید کرد.

این باغ و عمارت رحیم آباد در دوره قاجاریه ایجاد شده است واستخر، عمارت اصلی، انبارهای متعدد، حوض خانه، اتاق های خدمه و نگهبانان، اصطبل، حصار و  برج های نگهبانی از جمله بناهای موجود در این باغ است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بازدید از بناهای تاریخ بیرجند از قلعه تاریخی شهر بیرجند بازدید کرد.این بازدید با هدف بررسی امکانات موجود و میزان گردشگر پذیری این مجموعه تاریخی صورت گرفت.

قلعه بیرجند که با نام‌ قلعه پایین شهر نیز شناخته می‌شود، بزرگترین بنای تاریخی بیرجند می باشد که بر فراز بلندترین تپه باختری شهر جای گرفته است.این دژ با مساحتی بیش از سه هزار متر مربع در دوره صفویه ساخته شده و هسته نخستین شهر بیرجند به شمار می‌رود.

قلعه بیرجند از طریق راهروهای زیرزمینی به مراکز مهم شهر مانند ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی و قنات قصبه مرتبط بوده است. این قلعه دارای هفت برج بوده که شش برج آن بر جای مانده است.

در این بازدید ها  مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی خراسان جنوبی ضمن معرفی وویژگی های اثار تاریخی ، گزارش از وضعیت این اثار واقدامات صورت گرفته در راستای حفط ونگهداری از ابنیه تاریخی استان ارائه کرد.