// ۰۸ فروردين ۰۲ ، ۱۱:۲۰
بازدید حدود هفت هزار مسافر نوروزی از سیاه‌چادرهای خراسان‌شمالی

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ نفر از مسافران و گردشگران نوروزی از ابتدای برپایی سیاه‌چادرهای عشایری از ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ تاکنون با فرهنگ این قشر آشنا شدند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، رضا روشن ضمیر روز سه شنبه اظهار کرد: این گردشگران با حضور در سیاه چادرهای عشایری استان به استراحت پرداخته و با غذاهای سنتی پذیرایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در نوروز ۱۴۰۲ عشایر استان در ۱۱ نوروزگاه جاده ای در حال میزبانی از مسافران در دیار باب الرضا(ع) و گنجینه فرهنگ ها هستند و این سیاه چادرهای عشایری در فواصل ۳۰ و ۶۰ کیلومتری شهرها برپا شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: هدف از برپایی این سیاه چادرها، آشنایی هر چه بیشتر مردم کشور با فرهنگ عشایر، تولیدات صنایع دستی، لبنی و خوراکی عشایر این خطه است.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی که در میانه محور مواصلاتی توریسم آبی شمال و توریسم مذهبی مشهد مقدس واقع شده برپایی سیاه چادرهای عشایری برای شناسایی هر چه بهتر ظرفیت های گردشگری جامعه عشایری به دیگر اقشار نقاط ایران است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این استان دارای سه زیست بوم عشایری اترک شمالی، جنوبی و کرمانج غربی است.

مناظر طبیعی شامل مناطق ییلاقی و قشلاقی و پراکندگی عشایر در هنگام ییلاق در دامنه کوه ها از جاذبه های گردشگری عشایری خراسان شمالی است.

صنایع دستی عشایر از جمله قالی، قالیچه، گلیم، سفره کردی، کناره، پادری، خورجین، پلاس و لباس های محلی این قشر هم برای گردشگران قابل توجه است.

خراسان شمالی ۳۰ هزار عشایر دارد که با داشتن ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان نیز از سوی عشایر تامین می‌شود.